برترين ها/ حتما براي شما هم پيش آمده که احساس کنيد زبان‌تان بار گرفته است و وقتي در آينه نگاه مي‌کنيد، احساس کنيد برف روي زبان‌تان نشسته است؛ لايه سفيدي روي زبان که به اصطلاح گفته مي‌شود، بار گرفته است چون همراه با سفيدي احساس سنگيني نيز روي زبان به وجود مي‌آيد. در بيشتر موارد اين موضوع حاد نبوده و مي‌توان با رعايت برخي موارد آن را درست کرد. در اينجا سؤالي درباره بار زبان و علل به وجود آورنده آن مطرح شده است که دکتر ايرج خسرونيا، فوق‌تخصص داخلي آن را توضيح مي‌دهد.

عملکرد زبان چيست؟
زبان يکسري ماهيچه مخطط است که در دهان قرار گرفته و به جويدن و هضم غذا کمک مي‌کند. مهم‌ترين کارکرد اين عضو چشيدن است اما با توانايي حرکت به صورت‌هاي مختلف به تشکيل صداهاي مختلف و صحبت کردن کمک مي‌کند زبان با بزاق هميشه مرطوب مي‌ماند. گفته مي‌شود زبان قوي‌ترين ماهيچه بدن انسان است. واقعيت اين است که با نگاهي به زبان مي‌توان تصويري کلي از وضع سلامت فرد به دست آورد. رنگ، بافت و رطوبت زبان نشانه‌اي است از آنچه در بدن شما اتفاق مي‌افتد.


شايد به دليل يبوست باشد
خيلي از افراد معتقدند سفيد شدن رنگ زبان به دليل يبوست اتفاق مي‌افتد. اين موضوع به‌طور تجربي درست است و جنبه علمي آن نيز تا حدي تاييد شده است. هنگام يبوست مواد زايدي که بايد دفع شود در بدن باقي مي‌ماند و گازها و مواد مانده در روده روي پرزهاي چشايي زبان عامل ايجاد تغيير رنگ مي‌شوند. اگر اين تغيير رنگ باعث بدبويي دهان شود، مي‌توان زبان را با کمک پرزهاي مسواک تميز کرد تا مواد از پرزهاي چشايي زبان خارج شوند.

شايد به خاطر شکلات باشد
ممکن است اين لايه سفيد بر اثر خوردن غذاهاي چسبناک، نوشيدني‌ها و مواد شيرين کننده مصنوعي مانند آدامس و آب‌نبات به وجود بيايد. اين لايه سفيد باعث بوي نامطبوع دهان و فعاليت باکتري‌هاي مضر مي‌شود. براي رفع اين حالت مي‌توان از درمان‌هاي خانگي استفاده کرد. در اولين قدم بهتر است مصرف آب را افزايش دهيد و از موادغذايي سالم و سرشار از فيبر استفاده کنيد.

غذاي چرب مي‌تواند بار ايجاد کند
زماني که زبان‌تان بار پيدا کرد، دقت کنيد چه غذاهايي پيش از آن مصرف کرده‌ايد چون رژيم غذايي نادرست و خوردن غذاهاي پرچرب مي‌تواند منجر به باردار شدن زبان شود. در اين صورت بايد از خوردن اين قبيل خوراکي‌ها خودداري کنيد.

علائم ديگر کدام است؟
با وجود آنکه ممکن است باردار شدن زبان علامت خاصي نداشته باشد اما نشانه‌هاي ديگري که مي‌توان در مورد باردار شدن زبان به آنها اشاره کرد، شامل موارد زير است:
سوءهاضمه و سوء جذب
اختلال صفرواي که ناشي از برداشتن کيسه صفرا باشد.
مصرف برخي داروها که حرکت روده‌اي را مختل مي‌کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: امنیتی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 22 بهمن 1392برچسب:, | 16:21 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.