تشخيص چهره به کمک DNA

 

 
 مي‌توان از روي DNA يک فرد جنسيت و نژاد آن را به سادگي مشخص کرد. در آينده‌‌اي نه چندان دور مي‌بايست چهره‌‌ي فرد مظنون و بسياري ديگر از اطلاعات را نيز به اين مورد اضافه کنيد. به اين ترتيب مجرمان روزگار سخت تري را در پيش خواهند داشت.
گروهي بين المللي از دانشمندان در حال پي گيري پژوهشي هستند که در آن هدف نهايي ايجاد ارتباط ويژگي‌هاي چهره به ويژگي‌هاي ژنتيکي و ژنوم دي ان‌‌اي افراد است، درست مثل مواردي همچون تبار، نوع ژن و جنسيت که هم اکنون به راحتي از روي دي ان‌‌اي قابل تشخيص هستند.

يکي از کارهايي که پژوهشگران در حال انجام آن هستند ساخت پايگاه اطلاعاتي از اسکن 3 بعدي چهره افراد است. اين افراد به صورت کاملا نمونه برداري شده از تبارهاي اروپايي و آفريقايي هستند. اين اسکن‌ها سپس توسط يک مدل رايانشي بر اساس شکل چهره، طول و ابعاد و نحوه‌‌ي قرار گيري اجزاي صورت دسته بندي مي‌شوند.
پس از اين داده‌ها با استفاده از روش‌هاي آماري به نژاد و جنسيت فرد و البته ژن‌هاي مسئول ارتباط پيدا مي‌کنند، در نتيجه دانشمندان مي‌توانند ژن‌هاي مسئول ويژگي‌هاي چهره را بيابند. يکي از راه‌هاي ساده‌‌ي يافتن ژن مسئول پيدا کردن محل خرابکاري ژنتيکي است، در نتيجه مي‌توان محل بدشکلي چهره را به ژن خاصي که در فرد دچار ايراد شده است ارتباط داد.

با وجود اينکه هنوز به پژوهش‌هاي بيشتري نياز است، اميد مي‌رود که بتوان در نهايت با استفاده از دي ان‌‌اي چهره‌‌ي مجرمان را به سادگي تشخيص داد. اين مطالعات مي‌تواند در آينده براي تشخيص چهره کودک پيش از تولد يا حتي تعيين چهره‌‌ي آينده‌‌ي نسل بشر يا گذشتگان به کار رود.

از دانشگاه‌ها و موسسه‌هايي که در اين پژوهش همکاري دارند مي‌توان به Penn State University; Smurfitt Institute of Genetics, Dublin; Stanford University; HudsonAlpha Institute for Biotechnology, Huntsville, Alabama; Universidade do Porto, Portugal; Universidade Católica de Brasília; University of Western Australia, Perth; Murdoch University, Perth; King Edward Memorial Hospital, Perth; University of Pennsylvania, Philadelphia; and University of Connecticut, Storrs اشاره کرد.

نتايج يکي از مطالعات اين گروه در نشريه‌‌ي PLOS Genetics به چاپ رسيده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: فناوری ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 16 فروردين 1393برچسب:, | 10:28 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.