درختي با شگفتي هاي خارق العاده در ايران


درخت انجيلي درخت بومي جنگل هاي ايران است که ارتفاعش تا حدود ۲۵ متر مي رسد. درخت انجيلي با نام علمي Parrotia Persica به دليل مقاوم و سخت بودن چوبش، درخت آهن ناميده مي شود. Parrotia به معني جنس طوطي است. شايد علت اين نامگذاري دو زائده منقار مانند در دو طرف ميوه هايش باشد که ميوه ها را شبيه نوک طوطي کرده است.
رنگ چوب اين درخت سفيد مايل به سرخ است، مقاومت زيادي در برابر پوسيدگي و آتش دارد و به همين خاطر متاسفانه به عنوان هيزم از آن استفاده مي شده است اما از سوي ديگرهمين سخت بودن باعث شده که بريدن اين درختان به کاري سخت و طاقت فرسا تبديل شود و سخت و شکننده بودن اين درخت استفاده صنعتي از چوب اين درخت را غير ممکن کرده است. براي همين است که بر خلاف گونه هاي گياهي ديگر، درخت انجيلي تا حدود زيادي از دستبرد چوب دزدها در امان مانده است.
يکي از ويژگي هاي جالب اين درخت قدرت جوش خوردن آن است. به گفته محلي ها وقتي دو شاخه روي هم قرار مي گيرند و به هم متصل مي شوند خيلي راحت به هم جوش مي خورند. اين مساله باعث مي شود که شاخ و برگ هاي انجيلي در جنگل به صورت شبکه يي حيرت انگيز در بيايند و اشکال عجيب و موهوم و ترسناکي ايجاد کنند که گاهي درباره آن افسانه هايي هم گفته و شنيده مي شود. اما همين قابليت جوش خوردن به دکوراتورها وطراحان اين امکان را مي دهد که با استفاده از اين درخت به اشکال هنري زيبايي دست پيدا کنند. به دليل فراواني در ايران و رنگ هاي متنوع در پاييز، گونه اي بسيار مناسب براي استفاده در بوستان هاي جنگلي است و چشم اندازهاي بسيار زيبايي در فصول مختلف سال ايجاد مي کند.
درخت انجيلي در زمان بلوغ به شکل يک گنبد زيباي رنگارنگ درمي آيد. اين رشد منظم آن قدر متوازن انجام مي شود که ممکن است يک درخت انجيلي داشته باشيم که ارتفاعش حدود ۱۰ متر و تاج مدورش به قطر ۸ متر برسد
برگ هاي انجيلي براي گردشگران و طبيعت دوستان از اهميت زيادي برخوردار است. برگ هاي جوان تر به رنگ بنفش مايل به قرمز هستند، در تابستان به رنگ سبز تيره و درخشان تبديل مي‌شوند و در پاييز اين برگهاي درخشان جنگل ها را به فضايي هزار رنگ تبديل مي کنند؛ رنگهاي مختلف زرد پررنگ نارنجي پررنگ و قرمز روشن خالص جنگل هاي شمالي ايران به خاطر وجود اين گونه گياهي است و براي همين درخت انجيلي براي ايجاد فضاي سبز و همچنين جذب توريست در جنگل ها مناسب است. اگر علاقمند هستيد تا گل هاي اين درخت را از نزديک ببنيد بايد تا اسفندماه صبر کنيد. رنگ اين گل‌ها مي تواند از ارغواني تا قرمز باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ایران ، اجتماعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, | 18:21 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.