مبحث ديگر اينکه اين توان از کجا آمده که از موصل به سمت تکريت و استان صلاح‌الدين حرکت مي‌کنند. اين عمليات نشان داد که تروريسم خطري جدي است و توان تغييرات عمده را دارد. سقوط موصل تغييري بزرگ به شمار مي‌آيد و اگر اين تروريسم مهار نشود، تنها عراق را هدف قرار نخواهد داد بلکه کل کشورهاي منطقه را تهديد خواهد کرد. پس امنيت ملي کشورها و امنيت منطقه‌اي در تهديد اين گروه‌هاي تکفيري است.

در مقابل اين تهديد، همکاري کشورهاي مختلف ضروري است؛ همکاري در تعريف تروريسم و کيفيت مقابله با آن. متأسفانه تعريف و فهم واحدي از تروريسم وجود ندارد. تنها 2‌ماه پيش بود که عربستان، جبهه النصره و داعش را تروريستي اعلام کرد. ترکيه در روزهاي گذشته داعش را در فهرست تروريستي خود قرار داد. پس اين تقدم و تأخر زماني نشان‌دهنده نبود درک واحدي از تروريسم تکفيري است. موضوع ديگر اينکه برخي کشورها به‌علت تعريف متفاوتي که دارند نه‌تنها با اين پديده مقابله نمي‌کنند بلکه به آن کمک مي‌کنند.

امکان ندارد داعش بتواند بدون حمايت يک کشور اينگونه حمله کند. در اين ميان، نيروهاي مسلح عراق کجا بودند و چرا اقدامي صورت ندادند. اين امر نشان‌دهنده يک تباني است. متأسفانه به‌علت همين تباني بود که اين نيروها نجنگيدند بلکه سلاح خود را زمين گذاشتند و به‌عبارتي بهتر سلاح خود را تقديم داعش کردند. داعش شهر موصل را تصرف نکرده بلکه شهر را تحويل گرفته است.

نکته ديگر اينکه چرا مردم از موصل دفاع نکردند. اين نشان مي‌دهد که اشکالي در رفتار دولت هست که مردم را در کنار خود ندارد. مردم احساس مي‌کنند که حقوق‌شان تضييع شده و در نهايت براساس همذات‌پنداري تصور مي‌کنند هر فردي که عليه دولت مي‌جنگد، آمده تا حقوق‌شان را بگيرد. البته بخش وسيعي از مردم که گريختند از اين افراد وحشت داشتند. متأسفانه برخي از رسانه‌ها به اين امر دامن مي‌زنند و احساس متفاوتي را القا کرده‌اند که نوعي نارضايتي قبلي ايجاد کرده‌اند و افراد مسلح از آن بهره‌برداري کرده و آن را ابزار ورود به شهرها بدون مقاومت قرار داده‌اند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سیاسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 29 خرداد 1393برچسب:, | 7:17 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.