عواقب حضور داعش در عراق؛ از پاکسازي ارتش تا يارگيري خارجي



علل خارجي و داخلي حضور داعش در عراق
داعش بخشي از بدنه القاعده است و اندکي بعد از سرنگوني صدام براي تشکيل دولت اسلامي در عراق اقدام کرد. بعد از مرگ قرضاوي شخصيت هاي ديگري رهبري آن را بعهده گرفتند. در سال ۲۰۱۲ عنوان داعش به عنوان دولت اسلامي عراق و شام شکل گرفت و منطقه القصير و بخشهايي از درعا و حمص را گرفت در اين بين در سوريه ديرالزور رقه و… هم حضور يافت و بعد از شکست از ارتش سوريه به عراق سرازير شد. اين امر نشان ميدهد که داعش درصدد مقبله با جريان شيعه و همچنين حضور شيعيان و علويها در عراق و سوريه است و لذا اين تشکل را ضد شيعه انجام داده است. داعش با هر گونه تفکر ضد سلفي مخالفت ميکند و اخيرا هم در موصل دوازه تن از علماي اهل سنت را که با تفکر داعش کاملا مخالف بودند را اعدام کرد. در واقع داعش با همه جريان هاي قومي، کردها، ترکمن ها و شيعه و حتي سني هاي معتدل مخالف است. به همين دليل درجريان بعد از انتخابات اخير عراق براي برهم زندن اوضاع کشور و مقابله با دولت شيعه عراق حملات خود را به شهرهاي عراق از جمله موصل، صلاح الدين و کرکوک آغاز کرد. هدف اين تفکر اين است که از راه سازماندهي يک شورش عمومي و کوچ دادن مردم مناطق سني نشين به مرکز عراق شرايطي را فراهم کند تا در واقع مانند مصر (که منجر به سقوط دولت مرسي شد) در عراق هم شبيه سازي کند و دولت مالکي را ناکارآمد جلوه دهد تا بتواند از راه ايجاد نوعي وفاق با اهل سنت تندرو در عراق و جريان هاي سياسي تندرو نوعي دولت اسلامي وهابيت تشکيل دهد. لذا داعش در ابتدا به سامرا حمله کرد و تلاش کرد و شکست خورد، سپس متوجه موصل صلاح الدين و کرکوک شد. اين تشکل با کمک مالي عربستان و قطر و با فرماندهي بندر بن سلطان شکل گرفته است و هدف آنها مقابله با نفوذ تشيع در عراق و سوريه است. به همين دليل آخرين تلاش آنها سرنگوني دولت عراق است تا با کمک بعثي هاي فراري و فرقه نقشبنديه به رهبري عزت ابراهمي الدوري معاون صدام و برخي ژنرال هاي وابسته به صدام در بدنه نيروهاي عراقي دولت مالکي را سرنگون و دولتي سني در عراق مانند سابق تشکيل دهند و شرايط عراق را به قبل از ۲۰۰۳ برگردانند.

در بعد ديگري بايد گفت وضعيت امنيتي و سياسي عراق در مناطق غربي و شمال غربي و اختلاف هاي جريان هاي سياسي در عراق و مخصوصا شيعه -شيعه و اختلاف بين فراکسيون هاي سني و شيعه موجب شد داعش به سرعت در منطقه الانبار رشد کند و اقدام به انجام عمليات هاي تروريستي در مناطق مختلف عراق کند. به همين دليل شرايط امنيتي عراق و وجود زمينه امنيتي براي حضور داعش در مناطق غرب و شرق عراق موجب شده است تا اين تشکل با کمک برخي کشورهاي منطقه مانند قطر و اردن و عربستان به نوعي پايگاه خود را در مناطق سني تحکيم بخشد. هدف اين است که بين سني و شيعه شکاف ايجاد کنند و از راه درگيري داخلي به اهداف خود رسد. اما هشياري عشاير مناطق غرب و شمال عراق موجب شده است تا داعش نتواند به اهداف خود در کوتاه مدت رسد.

پيامدهاي حضور داعش در عراق
در واقع پيامدهاي سياسي حضور داعش و حملات مرکز داعش به مناطق مختلف عراق شايد نوعي شکاف ميان فرقه هاي مختلف عراقي ايجاد کند و به نوعي درگيري و ناامني در عراق را دامن زند. به نظر ميرسد طيف هاي سياسي عراق هنگامي که احساس خطر کرده اند که داعش حتي به اهل سنت و همچنين کردها وترکمن ها و شيعيان رحم نمي کند . در اين بين به نظر ميرسد طيف هاي سياسي به اين نتيجه رسيده اند که بايد از راه همگرايي و نزديک شدن به هم و حل مشکلات موجود بويژه سياسي و امنيتي از رهگذر تشکيل پارلمان و معرفي نخست وزير قدرتمند براي نخست وزيري در مقابل جريان افراطي داعش ايستادگي کنند. به همين منظور به نظر ميرسد اکنون بعد از فتواي علماي شيعه در نجف و حضور يک و نيم مليون عراقي داوطلب براي مبارزه با داعش عراق در شرايط کنوني از بحران بزرگ داخلي نجات يافته است. اما در آينده خطر داعش و جريآن هاي افراطي ديگر عراق را تهديد ميکند و بايد جريان هاي سياسي موجود در عراق و حتي طيف هاي بزرگ کردها شيعه و سني از راه همگرايي وضعيت امنيت عراق را حفظ کنند و اجازه ندهند باز ديگر به سازماندهي نيروهاي خود بپردازد.

گذشته از اين تسليم شدن سهل و آسان نيروها در مقابل گروههاي تروريستي و حرکت سريع گروهک داعش به سمت صلاح الدين و کرکوک نشان ميدهد که توطئه اي سازمان يافته در بدنه نيروهاي مسلح وجود دارد. هدف اين است که استان هاي سني نشين را که وادار به قيام بر ضد دولت مرکزي کند . لذا بعد از اينکه عراق از شرايط کنوني خارج شود قطعا پاکسازي برخي از عناصر وابسته به حزب بعث و عوامل رژيم سابق توسط دولت آينده آغاز خواهد شد. حمله داعش درس بزرگي براي عراق است تا بتواند ارتشي ملي و پاک و غير وابسته به رژيم سابق تشکيل دهد. به عبارتي خطر بعثي ها مي تواند زمينه اي باشد تا ارتش قدرتمند با شرکت هم طيف هاي داخل عراق تشکيل شود.

گذشته از اين اکنون حضور داخلي داعش و جنايت هايي که برضد عراق و سوريه انجام مي دهد نوعي يارگيري براي عراق خواهد بود تا دوستان و دشمنان خود را بشناسد. در واقع اکنون دست قطر و عربستان در تحريک گروهک داعش و جهاد کاملا آشکار و پررنگ است به همين نظر به نظر ميرسد عراق تلاش خواهد کرد يارگيري جديدي در منطقه داشته باشد و براساس داده هاي ميداني و سياسي سياست منطقه اي و بين المللي خود را تعريف کند. لذا بعد از سرکوب داعش توسط دولت عراق, بغداد سياست خود را نسبت به قطر و عربستان تغيير خواهد داد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سیاسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 2 تير 1393برچسب:, | 10:20 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.