سوتلوف؛ قرباني داعش يا موساد؟

حال اينجا چند سؤال مطرح است: نخست اينکه اهداف رژيم صهيونيستي از آشکار کردن هويت يهودي استيون سوتلوف چيست. دوم اينکه با آشکار شدن هويت يهودي سوتلوف آيا مي‌توان وي را تنها يک خبرنگار دانست و سوم با توجه به اينکه خط خبري رسانه‌هاي غربي به طور کلي در راستاي مواضع گروه‌هاي برانداز از جمله النصره قرار داشته و دولت‌هاي متبوع اين رسانه‌ها نيز در کنار کشورهاي قطر، عربستان و ترکيه ائتلاف واحدي را عليه دولت سوريه تشکيل داده بودند در چنين شرايطي بازداشت خبرنگاراني چون استيون سوتلوف يا جيمز فولي چه معنا و مفهومي مي‌تواند داشته باشد؟!

در پاسخ به سؤال نخست چند احتمال مطرح است. 
نخست اينکه رژيم صهيونيستي با يهودي نشان دادن هويت استيون سوتلوف مي‌خواهد خود را قرباني تروريسم نشان دهد و از اين طريق هم جاي پايي در دور جديد تحرکات بين‌المللي و منطقه‌اي براي تشکيل ائتلاف جهاني عليه تروريسم باز کند و هم اينکه مانع از اين شود که منافع مشترک ايران و امريکا در خصوص مبارزه با تروريسم و داعش در عراق مانع تراشي‌هاي گذشته امريکا در سر راه حقوق هسته‌اي ايران را تحت تاثير قرار دهد. همچنين با توجه به اينکه پيش از اين حرف و حديث‌هاي زيادي در خصوص همکاري و همدستي ميان رژيم صهيونيستي و گروه‌هاي وابسته به القاعده در مناطق مختلف خاورميانه به خصوص در عراق و سوريه مطرح شده بود (چنانکه از زمان ظهور القاعده در سه دهه گذشته حتي يکبار اهداف و منافع اسرائيل از سوي اين گروه مورد حمله قرار نگرفته است) به نظر مي‌رسد يکي ديگر از اهداف اين رژيم از افشاي هويت يهودي سوتلوف از بين بردن اين ذهنيت و ارائه چهره قرباني از خود بوده است. اما در پاسخ به سؤال دوم مي‌توان گفت که به نظر مي‌رسد استيون سوتلوف ظاهراً به کاري غير از خبرنگاري مشغول بوده است. 

آنچه اين احتمال را تقويت مي‌کند اين است که پيش از اين رژيم صهيونيستي بارها از اتباع دو تابعيتي خود(با توجه به مهاجر بودن بافت جمعيتي بخش غالب جمعيت سرزمين‌هاي اشغالي )در پوشش گردشگري براي مقاصد جاسوسي و تروريستي استفاده کرده بود و از اين ديد سوتلوف پيش از اينکه به‌وسيله داعش قرباني شود، قرباني دستگاه‌هاي اطلاعاتي و جاسوسي رژيم صهيونيستي شده بود. نکته قابل تامل ديگر در اين زمينه اين است که يکي ديگر از خبرنگاران امريکايي به نام پيتر تئو کرتيس که با وساطت قطر از دست النصره آزاد شد، پيش از امريکا توسط کلاه آبي‌هاي سازمان ملل در جولان به اسرائيل تحويل داده شد. 

واما در پاسخ به سؤال سوم (درباره اينکه با توجه به همسويي مواضع سياسي و خبري محافل غربي با گروه‌هاي مسلح سوري اعم از تکفيري و غير تکفيري در خصوص براندازي دولت سوريه بازداشت خبرنگاران غربي و امريکايي چطور صورت گرفته است )مي توان گفت ظاهراً تا يک مقطعي که ائتلاف موسوم به گروه دوستان سوريه از هم نپاشيده بود و گروه‌هاي مسلح ضد سوريه نيز دچار انشقاق نشده بودند خبرنگاران غربي از سوي گروه‌هاي مسلح در امان بودند اما بعد از اينکه کشورهاي غربي يکي پس از ديگري مجبور به بازنگري در مواضع خود شدند خبرنگاران اعزامي آنها نيز ضمانت گروه‌هاي مسلح را از دست دادند و مورد بازداشت اين گروه‌ها قرار گرفتند.

اما در مجموع مي‌توان گفت هر چند رژيم صهيونيستي با آشکار‌سازي هويت يهودي سوتلوف در پي يکسري اهداف جديد بوده است تا به اصطلاح بتواند از موج جديد جهاني عليه تروريسم ماهي خودش را صيد کند اما هيچ دليل و نشانه‌اي وجود ندارد که نشان دهد استيون سوتلوف به علت يهودي بودن به قتل رسيده باشد. چراکه داعش علت قتل سوتلوف و جيمز فولي را حملات هوايي امريکا به اهداف اين گروه در عراق اعلام کرده است و البته در اين ميان برخي از کارشناسان بر اين عقيده‌اند که هدف اصلي داعش از اين قتل‌ها تحريک امريکا و ناتو به گسترش دامنه حملات خود از عراق به سوريه است تا در پرتو آن فرصتي دوباره براي پيگيري طرح براندازي دولت سوريه فراهم شود. از طرف ديگر با آشکار شدن ماهيت يهودي استيون سوتلوف ابعاد ديگري از دخالت رژيم صهيونيستي در بحران سوريه آشکار مي‌شود و اين احتمال قوت مي‌گيرد که سوتلوف پيش از داعش قرباني مقاصد جاسوسي اين رژيم قرار گرفته است. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سیاسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 17 شهريور 1393برچسب:, | 19:51 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.