همه چيز درمورد پاستيل دادن به کودک


خرس‌هاي خوشمزه و دوست‌داشتني!
شايد باور نکنيد که پاستيل در دهه 1920 کاملا اتفاقي توسط يک کارگر ساده اختراع شد! ماجرا از اين قرار بود که هانس ريگل، کارگر ساده يک کارخانه آبنبات‌سازي و البته صاحب تجربه‌هاي زياد در زمينه شيريني‌پزي و قنادي براي کسب درآمد بيشتر در آشپزخانه خانه کوچکش هم آبنبات‌هاي خانگي درست مي‌کرد که بسيار خوشمزه و پرطرفدار بود و به همين دليل بعد از مدتي نام «هاريبو» را براي آبنبات‌هايش انتخاب مي‌کند که خيلي زود بر سر زبان‌ها مي‌افتد.
او هميشه براي بالا بردن ميزان فروش محصولاتش سعي مي‌کرد ايده‌هاي خلاقانه‌اي را عملي کند و به همين دليل يک‌بار تصميم گرفت از طعم ميوه که آن روزها پرطرفدار بود، همچنين مقداري ژلاتين براي قوام بيشتر آبنبات‌ها استفاده کند. البته او قصد داشت در شکل و ظاهر آبنبات‌ها هم که آن زمان همگي گرد و ساده بودند، تنوعي ايجاد کند و به همين دليل آنها را در قالب‌هاي خرسي شکل که کمي قدبلندتر و لاغرتر از خرس‌هاي امروزي هاريبو بودند، ريخت. اين آبنبات‌ها برخلاف ظاهر سفت و محکمي که داشتند، کش مي‌آمدند و خيلي زود در ميان بچه‌ها و حتي بزرگ‌ترها محبوب شدند و به اين ترتيب ثروت فراواني را براي هانس به ارمغان آوردند.
امروز با گذشت نزديک به يک قرن از تولد خرس‌هاي هاريبو، اين آبنبات‌هاي ژلاتيني هنوز پرطرفدارند و خيلي‌ها آن را به عنوان ميان‌وعده‌اي کم‌کالري و کم‌شيرين مي‌شناسند، اما آيا واقعا همين‌طور است؟!

پاستيل دقيقا چيست؟
پاستيل متشکل از ژلاتين، شکر و مواد افزودني است که طعم‌هاي مختلف به آن اضافه مي‌شود. البته براي براق کردن پاستيل هم از نوعي واکس روي سطحش استفاده مي‌شود که اگر پاستيلي که تهيه مي‌کنيد داراي پروانه بهره‌برداري و ساخت و نيز مجوز استاندارد وزارت بهداشت باشد، منافاتي با سلامت فرد ندارد.
با اين حال جايگزين کردن پاستيل و خوراکي‌هايي مانند آن با وعده‌هاي غذايي به هيچ‌وجه توصيه نمي‌شود چراکه اين خوراکي‌ نه‌تنها مواد مورد نياز بدن را تامين نمي‌کند بلکه به دليل طعم شيرين و چربشان خيلي زود با ذائقه فرد سازگار شده و حتي مي‌تواند او را به خوردن اين نوع خوراکي‌ها معتاد کند!
در ضمن اين ترکيبات ژلاتيني به مخاط دهان و دندان‌ها مي‌چسبد و احتمال پوسيدگي دندان‌ها را زياد مي‌کند. پس فراموش نکنيد که بهتر است به جاي جويدن پاستيل صبر کنيد در دهان‌تان آب شود و بلافاصله بعد از خوردن پاستيل مسواک بزنيد.

سالم‌تر از چيپس و پفک است؟!
پاستيل‌ها به دليل طرح و اندازه‌هاي کوچک‌شان به نظر کم‌کالري و بي‌ضرر مي‌آيند و حتي شايد خيلي‌ها فکر کنند اين خوراکي‌هاي خوش‌رنگ و لعاب سالم‌تر از چيپس و پفک هستند اما واقعيت اين است که با وجود اندازه کوچک هر پاستيل، کالري هر 100 گرم آن تقريبا با کالري 100 گرم چيپس يکي است.
البته کالري انواع پاستيل‌ها با توجه به اندازه و طرز تهيه متفاوت آن در کارخانه‌هاي مختلف متفاوت است و معمولا بر اساس وزن و ترکيباتي مثل شکر و روغني که در آن وجود دارد، کالري‌اش محاسبه مي‌شود اما مي‌توان گفت در هر 100 گرم آن بين 300 تا 500 کيلوکالري انرژي وجود دارد که با ميزان کالري موجود در يک وعده غذايي برابري مي‌کند.

براي استخوان‌سازي خوب است؟
شايد خيلي‌ها فکر کنند ژلاتين موجود در پاستيل تامين‌کننده کلسيم بدن است و انواع ميوه‌اي آن منبع خوبي براي تامين ويتامين‌هاي مورد نياز بدن است و حتي مي‌تواند براي بچه‌هايي که علاقه‌اي به خوردن ميوه ندارند، جايگزين مناسب و مقوي باشد اما خوب است بدانيد ژلاتين موجود در پاستيل از نوع ژلاتين حيواني است و ژلاتين پست‌ترين نوع پروتئين است و ميزان پروتئين موجود در آن بسيار کمتر از پروتئين گوشت، شير و تخم‌مرغ و… است و بسياري از اسيدهاي آمينه ضروري را ندارد بنابراين پروتئيني نامرغوب است که نسبت به ساير پروتئين‌ها ارزش غذايي بسيار پاييني دارد و منبع خوبي براي تامين کلسيم و ساير ريز‌مغذي‌هاي مورد نياز بدن نيست.
طعم‌هاي ميوه‌اي و نوشابه‌اي و … پاستيل‌ها هم فقط و فقط به دليل اسانس و طعم‌دهنده‌هاي مصنوعي است و هيچ فرقي بين پاستيل نوشابه‌اي و ميوه‌اي وجود نداشته و خاصيتي هم ندارد!

چقدر پاستيل بخوريم؟
با اينکه کالري 100 گرم پاستيل با يک وعده غذايي کامل برابر است اما هيچ ماده مغذي و خاصيتي براي بدن ندارد و در علم تغذيه به اين نوع مواد که صرفا کالري دارند و بي‌خاصيت هستند، کالري تهي گفته مي‌شود، به همين دليل نبايد فراموش کرد که اين خوراکي خوشمزه مثل شيريني‌ها و قندها جايگاهش در راس هرم غذايي قرار دارد و بايد کمترين ميزان مصرف را داشته باشد.
درواقع حتي بچه‌ها هم که پرتحرک هستند و امکان چاق شدن‌شان نسبت به بزرگسالان کمتر است، در کل نبايد پاستيل و ساير شکلات‌ها و شيريني‌ها را بيشتر از 50 گرم در روز مصرف کنند.
البته اين موضوع به ساير برنامه غذايي فرد و اينکه در ديگر وعده‌هاي غذايي‌اش چه مقدار کالري مصرف مي‌کند، بستگي دارد. از آنجا که تنوع غذايي امروز بسيار بيشتر از سال‌هاي پيش است و بيشتر هم خواهد شد، نمي‌توانيم دور خودمان خط قرمز بکشيم و خود را از مصرف خوراکي‌هاي مختلف محروم کنيم اما نکته مهم اين است که هر فرد باتوجه به شرايط خاص خود غذاها و خوراکي‌هاي مصرفي روزانه‌اش را انتخاب کند.
مثلا فردي که براي صبحانه کره و مربا ميل مي‌کند، مي‌داند که کره داراي مقدار زيادي چربي است که اتفاقا از بدترين نوع چربي هم هست! پس اين فرد بايد سعي کند مصرف چربي روزانه‌اش را کاهش داده و از خوردن غذاهايي که چربي پنهان دارند، بپرهيزد يا وقتي پفک مي‌خوريم، بايد مقدار دريافتي نمک آن روز را کاهش دهيم، بنابراين فرد بايد سعي کند بين انتخاب‌هاي روزانه‌اش تعادل ايجاد کند تا دچار مشکل چاقي و بيماري‌هاي مختلف نشود. پاستيل و شکر و شيريني هم از اين قاعده مستثنا نيستند و بايد باتوجه به شرايط جسمي فرد و ميزان نيازش در روز مصرف شوند.

پاستيل بدون قند هم چاق مي‌کند؟

پاستيل‌ها و ساير محصولاتي که تحت عنوان بدون قند در بازار موجود هستند به جاي قندهاي طبيعي مانند ساکاروز با شيرين‌کننده‌هاي مصنوعي شيرين مي‌شوند. اما اين قندهاي مصنوعي بسيار شيرين‌تر از قندهاي طبيعي هستند و ذائقه فرد را به طعم قوي شيريني عادت مي‌دهند و به اين ترتيب حس چشايي فرد در مواجهه با خوراکي‌ها سردرگم مي‌شود.
مثلا وقتي ذائقه شما به اين نوع خوراکي‌هاي پرشيرين عادت کند با خوردن يک بيسکويت ساده احساس مي‌کنيد فقط طعم آرد بي‌مزه مي‌دهد! همچنين از آنجا که اين قندها مصنوعي هستند، کبد بايد اين مواد را سم‌زدايي کرده و کليه اين مواد را با مقدار زيادي آب دفع کند بنابراين در صورت مصرف زياد، کبد و کليه مجبور به فعاليت بيش از حد مي‌شوند.

ديابتي‌ها پاستيل بخورند؟
مسلما ميزان قند مصرفي يک فرد ديابتي با يک فرد سالم متفاوت است و با محدوديت بيشتري براي انتخاب خوراکي‌هاي شيرين مواجه است. اما يک فرد سالم مي‌تواند روزانه 40 تا 50 گرم از انواع خوراکي‌هاي شيرين که در گروه‌هاي مختلف غذايي هستند (از انجير و خرما گرفته تا شيريني و پاستيل) مصرف کند.
البته بسيار بهتر است که اين نوع خوراکي‌ها با معده خالي مصرف نشده و بعد از وعده‌هاي اصلي و ميان‌وعده‌ها ميل شوند تا فرد را با احساس سيري کاذب و گرسنگي‌هاي مکرر مواجه نکند.

غذا نمي‌خوريد و چاق مي‌شويد؟!
شما هم از آن دسته افرادي هستيد که سرتان شلوغ است و فرصت خوردن غذاي درست و حسابي را نداريد و متعجب هستيد که چرا چاق شده و لاغر نمي‌شويد؟ پاسخ در کشوي ميزتان است! معمولا افراد پرمشغله مقداري پاستيل، شکلات و بيسکويت دم دستشان مي‌گذارند تا در مواقع گرسنگي ته‌دلشان را بگيرد و بتوانند بدون وقفه به کارشان ادامه دهند و در پايان روز فرد احساس مي‌کند چيزي نخورده، پس نبايد چاق شود. اما اين اتفاق نمي‌افتد!
باتوجه به ارزش غذايي بسيار ناچيزي که اين نوع خوراکي‌ها دارند، فرد به معناي واقعي غذا نخورده اما اگر ميزان کالري مصرفي‌اش را با هم جمع کند، خواهد ديد که بسيار بيشتر از نياز روزانه‌اش انرژي دريافت کرده، بدون اينکه مواد مغذي موردنياز بدنش تامين شده باشد!
خوراکي‌هاي شيريني مانند پاستيل، به‌خصوص وقتي فرد براي چند ساعت چيزي نخورده باشد، به دليل قند زيادي که دارند، با افزايش ناگهاني قند خون، احساس سيري خوبي به فرد مي‌دهند اما اين احساس فقط حدود نيم ساعت پايدار است چون افزايش قند خون با افزايش ترشح انسولين همراه است و خيلي زود دوباره گرسنگي سراغ فرد مي‌آيد، به همين دليل است که مصرف متداول شيريني‌ها باعث افزايش تعداد دفعات گرسنگي در روز شده و فرد مجبور به مصرف کالري بيشتر از نيازش مي‌شود. به اين ترتيب پاستيل و ساير شيريني‌ها باعث به هم خوردن موازنه کالري‌هاي دريافتي شده و چاقي فرد را در پي دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: امنیتی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 30 مهر 1393برچسب:, | 10:8 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.