ديگر به راحتي ميتوان خيل عظيمي از پسران آرايش کرده را ديد که با ابروهاي باريک، گونههاي سرخ، موهاي بافته و رنگ کرده، لباسهايي با يقههاي بسيار باز حتي در سرماي زمستان در شهر خودنمايي ميکنند و در برخي موارد نميتوان آنها را از دختران تشخيص داد.
اين خدمات تنها در آرايشگاههاي مردانه ارائه نميشود بلکه بسياري از سالنها و باشگاههاي بدنسازي نيز به دستگاخهاي سولاريوم مجهز شده و براي برنزه کردن پوست مردان خدمات ميدهند. علاوه بر اين انواع تاتو و خالکوبيهاي رنگي نيز در اين مراکز انجام ميشود که حتي گاهي منجر به آلودگيهاي بسيار و بيماريهاي سخت در اين گروه خواهد شد.
علاوه بر آرايش و لباسهاي ناهنجار شاهد جراحيهاي فراوان بيني و پروتز گونه و لب در ميان پسران نيز هستيم که با آرايشهاي خاص گاهي اوقات حتي مضحک نيز به نظر ميرسد.
اما عجيبتر از همه انجام اپيلاسيون در مردان است. از همان زمان که بند انداختن صورت آقايان کم کم مورد توجه عدهاي خاص قرار گرفت، به مرور آرايشهاي مردانه تبليغات اپيلاسيون را نيز بر روي شيشه ويترين خود و يا در و ديوار شهر چسباندند و اين عمل نيز در ميان مردان رواج پيدا کرد.
« اگر بدنبال بهداشت خود ميباشيد، اگر کشتي گيريد و از دست تيغ کردن موهاي بدن خسته شدهايد، اگر بدن سازيد و از دست تيغ کردن موهاي بدن خسته شدهايد، اگر ورزشکاريد و به بهداشت بدن خود اهميت ميدهيد، اگر هر شغلي داريد و به بهداشت بدن خود اهميت ميدهيد و از تيغ خسته شدهايد، بامرکز ما تماس بگيريد تا در محيطي آرام و بهداشتي و با استفاده از وسايل يکبار مصرف بدني زيبا و تميز به شما ارمغان دهيم.» اين تنها نمونهاي از اين تبليغات است.
انواع کرم، رنگهاي مخصوص گريم، انواع ژل و چسب مو، ونيکهاي ترميم کننده ي پوست، ماسک صورت، آدامس مو، اسپريهاي خوشبوکننده، ريمل، سايه چشم و ديگر لوازم آرايشي که تا پيش از اين به عنوان لوازم آرايش زنانه شناخته ميشدند، اين روزها در سالنهاي آرايش مردانه به وفور يافت شده و ميزان استفاده از آنها به قدري زياد است که حتي بيم آن ميرود گوي سبقت را در استفاده از اين لوازم آرايش از سالنهاي آرايش زنانه بربايند.
آمار ميزان مصرف لوازم آرايشي در کشور نشان ميدهد، ۹۰ درصد اين بازار در انحصار زنان بوده و 10 درصد مابقي را مردان به خود اختصاص دادهاند. آماري که روز به روز نيز در حال افزايش است و اظهارات فروشندگان لوازم آرايشي نشان از آن دارد که مصرف اين مواد روند رو به رشد در آقايان داشته و تمايل مردان نسبت به اين مواد در آينده سبب بيشتر شدن اين آمار خواهد شد.
اما اين روند رو به رشد استفاده از لوازم آرايش توسط مردان و پسران جوان در حالي رخ ميدهد که بر اساس آمارها سن استفاده از اين لوازم نيز نسبت به دو دهه گذشته حدود 10 سال کاهش يافته و حال به گفته کارشناسان، نوجوانان 17 ساله نيز آرايش ميکنند.
آمارها حکايت از اين واقعيت تلخ دارند که کشورمان در مصرف لوازم آرايشي داراي رتبه دوم در آسيا و رتبه هفتم در جهان است و اگر وضع به همين منوال پيش برود احتمال اول شدن در دنيا را در مصرف لوازم آرايش نبايد ناديده بگيريم.
جامعهشناسان بر اين اعتقادند، دليل آرايشهاي آنچناني اينگونه مردان و پسران، اثبات خويش و خودنمايي در جامعه از روشهاي مختلف است تا تحسين ديگران را نسبت به خود داشته باشند.
نظرات شما عزیزان:
موضوعات مرتبط: اجتماعی ، امنیتی ، ،
برچسبها: