نقش جديدي که داود اوغلو به ترکيه داده است / عواقب بازي خطرناک ترکيه در خاورميانه

حال ترک‌ها يک بازي ديگري را در منطقه شروع کرده‌اند. پارلمان ترکيه در اقدامي تأمل برانگيز به بهانه مقابله با تروريسم داعش مجوز دخالت نظامي ارتش اين کشور در سوريه و عراق را صادر کرده است که اين اقدام با واکنش قاطع سوريه و هشدارهاي کشورهاي ديگر از جمله ايران روبه‌رو شده است. اين درحالي است که ترکيه در شکل‌گيري داعش در سوريه نقش اساسي را ايفا کرد و حتي برخي از شخصيت‌هاي مخالف دولت ترکيه در اين کشور پيش از اين فاش کردند که دولت ترکيه رهبران داعش را در بيمارستان هاي دولتي درمان مي‌کند و ترکيه يک نقش پشتيبان و لجستيکي براي داعش دارد. از سوي ديگر ترکيه آخرين کشوري بود که با اکراه تروريسم داعش را قبول کرد و حتي در جريان گروگانگيري ديپلمات‌هاي ترک به دست داعش نيز مقامات اين کشور بيان کرده‌ بودند که داعش دشمن ما نيست و به ديپلمات‌هاي خود دستور داده بودند که از مقر خود جابه جا نشود.

حال ترک‌ها در يک موضع جديد و متناقض ديگر داعش را به عنوان دشمن شناخته و جزو اولين کشوري شده‌اند که براي نبرد زميني با اين کشور حتي در سرزمين‌هاي همسايه آمادگي خود را اعلام کرده و قرار است دست به کار شوند.

مجموعه تحليل‌هايي که در اين زمينه ارائه شده است به اين موضوع تاکيد مي‌کند که ترک‌ها در حالتي تبليغاتي به فکر احياي سياست خارجي خود تحت رهبري احمد داوود اوغلو، نخست وزير اين کشور هستند. داود اغلو از سوي ديگر استراتژيست ترک‌ها نيز بوده و اينبار براي ورود به مساله سوريه با بهانه تروريسم سعي دارد بر روي اقدامات خود مهر تاييد بزند.

ترکيه بازي جديد خود را با داعش آغاز کرده است. بازي که سعي دارد گذشته ترک‌ها در قبال حمايت از داعش را پاک کند و نقش و وجهه جديدي به ترکيه در خاورميانه بدهد. اساسا در گذشته دفاع ترکيه از داعش يا حمايت از داعش، توسط دولت ترک، اسلام گرايي موزون و متعادل و ميانه رويي را (که اساسا آنکارا پرچم دار آن بوده است و تلاش کرده است يک نوع تعريف سياسي از الگوي اسلامي در آنکارا ارائه بدهد) تا حدودي دولت اردوغان را زير سوال برد و با چالش رو به رو کرد.

از سوي ديگر با توجه به اينکه ساختار قوميتي ترکيه شباهت زيادي به سوريه دارد و علوي‌هاي ترکيه با توجه به جناياتي که داعش و گروه‌هاي تروريستي عليه هم کيشان خود در سوريه انجام مي‌دادند دولت ترکيه را تحت فشار قرار داده بودند؛ ترکيه مي‌تواند امروز تحت عنوان مبازره با تروريسم اين سياست خود را تصحيح کند.

از سوي ديگر نگاه ترکيه به داعش در پيروي از تحرک داعش در آينده معنا پذيراست. از اين نگاه داعش در حوه عقلانيت ابزاري در منطقه کاربرد دارد و به بالطبع با توجه به فعل و انفعالاتي که ممکن است درمنطقه خاورميانه روي دهد داعش نيز دچار تغيير و تحولات متفاوت خواهد شد. ترک‌ها در اين روند با بازي مبازره با تروريسم هم مي‌توانند تحرکات داعش که در بسياري از موارد واکنشي است را مديريت کنند وهم به هدف چندين ساله خود يعني ساقط کردن دولت بشار اسد برسند. حال ترک ها خود را براي بازي در سوريه آماده مي کنند و در اينجا داعش نيز مهره‌اي است که به ظاهر دشمن اصلي قلمداد مي‌شود اين درحالي است که اين موضوع بيشتر جنبه تبليغاتي دارد و با پيوستن ترکيه به ائتلاف عليه داعش، ائتلاف عليه سوريه کامل مي‌شود و حمله به هدف نهايي با بهانه‌اي واهي صورت مي‌گيرد.

ترکيه در اين روند هم مي‌تواند سياست خارجه خود و شکست‌هاي گذشته اش را که سبب انزواي سياسي اين کشور شده بود را جبران کند و هم اينکه به طور فعالتر وارد صحنه خاورميانه شود. لذا ترکيه با توجه به رويکرد سازمان امنيت ملي ترکيه و پليس در تقابل با داعش ترکيه در چارچوب منافع ملي خود با گروه داعش برخورد خواهد کرد .در واقع منافع ملي ترکيه به هيچ وجه ايجاب نمي‌کند که ترک ها از گروه هاي تروريستي حمايت کنند و اين حمايت را در ارتباط با مسائل منطقه آشکارا مورد توجه قرار دهند. منفعلانه عمل کردن در مقابل تروريست نيز در بلند مدت سياست خارجي آنها را دچار اسيب مي‌کند. از اين روست که ترک ها در نقش جديدي که به خود داده‌اند به عنوان دشمن درجه داعش خود را معرفي کرده‌اند.

اما نقش جديد ترک‌ها در خاورميانه براي آنان هزينه‌هاي زيادي نيز در بر خواهد داشت. بخصوص اينکه ساختار ترکيه يک ساختار چند قوميتي نامتجانس است که تا حدود زيادي تفکرات قوميتي در اين کشور فعال است. دخالت نظامي احتمالي در سوريه و عراق نه‌تنها سبب وخيم‌تر شدن اوضاع خاورميانه مي‌شود، بلکه صلح و ثبات در سطح منطقه و جهان را تهديد خواهد کرد و به طولاني‌تر شدن بحران يعني ادامه کشتار مردم بيگناه و تشديد تحرکات تروريست‌هاي مسلح و طولاني‌تر شدن بحران سوريه منجر خواهد شد، بهانه‌اي که حاميان اصلي تروريست‌ها در منطقه يعني ترکيه و کشورهاي عربي کنار غربي‌ها فراهم کرده‌اند و اين موضوع امکان دارد در آينده دامن داود اغلو و اردوغان را نيز بگيرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سیاسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 1 آبان 1393برچسب:, | 7:24 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.