از قرص‌هاي لاغري آلوده به شيشه تا پرواز به ديار باقي

اين تب بالاي لاغري آنقدر فراگير شده است که مردم نيز فريفته تبليغات گسترده اينترنتي و ماهواره‌اي شده و به اين صورت داروهاي تقلبي و غيرمجاز جاي خود را در برنامه اين بانوان براي رسيدن به يک اندام زيبا باز مي‌کنند. داروهايي غيرمجاز که به گفته دکتر ديناروند، معاون وزير بهداشت استفاده از آن عارضه‌هاي خطرناکي در پي دارد و چندي پيش نيز باعث شد تا ۳ تن از هموطنانمان به دليل استفاده از اين قرص‌ها جان خود را از دست بدهند.

اين داروها که در انواع و اشکال مختلف عرضه مي‌شوند به اعتقاد کارشناسان و پزشکان نه تنها هيچگونه تاثير پايداري ندارد، بلکه سلامتي مصرف‌کنندگان اين داروها را به شدت مورد تهديد قرار مي‌گيرد.

برخي داروخانه و عطاري‌ها و بقالي‌ها نيز براي سود بيشتر اقدام به فروش اين‌گونه اقلام دارويي مي‌کنند که چرا که کمتر کسي مي‌تواند که چشم از منافع فروش محصولات لاغري بپوشد.
ماجرا آنجا وخيم‌تر به نظر مي‌رسد که به گفته برخي از متخصصان بسياري از داروهاي لاغري حاوي مواد روان‌گردان از جمله شيشه بوده که با کم اشتها کردن افراد موجبات لاغري سريع وي را فراهم مي‌کنند اما مي‌تواند سبب بروز عوارض جبران ناپذيري در فرد شود.

افسردگي و بي‌اشتهايي از جمله عوارض ديگر اينگونه داروهاي کاهش وزن است که متاسفانه امروزه برخي از شهروندان با بي‌اطلاعي از عوارض مصرف اينگونه دارو‌ها با گوش دادن به برخي از مربيان ورزشي و همچنين آرايشگران براي کاهش وزن خود اقدام به مصرف اينگونه دارو‌ها مي‌کنند. بله نکته قابل توجه اين است که استفاده از اين اقلام دارويي لاغر کننده در باشگاه‌هاي بدنسازي بانوان در حال رواج و گسترش است.

حتي برخي از سالن‌هاي زيبايي بانوان به عوامل توزيع مواد مخدر شيشه تبديل شده‌اند و آن را به عنوان ماده‌اي موثر براي از بين بردن چين و چروک‌هاي و البته موثرترين ماده براي لاغر شدن به مشتريان خود معرفي مي‌کنند.

برخي از بانوان نيز که زيباتر شدن برايشان در الويت قرار دارد، پس از چندبار شنيدن اينگونه تبليغات وسوسه شده تا حداقل براي يکبار هم که شده اين ماده را استفاده کنند اما بعد از مدت کمي کاملا به آن وابسته مي‌شوند. مواد مخدري مانند شيشه باعث تضعيف بافت عضلاني، اختلال درسيستم عصبي و مغزي و از بين رفتن قدرت تميز و تشخيص افراد مي‌شود و در مدت کوتاهي عواقب ناگواري به بار مي‌آورد.

هر چند در اکثر شهرهاي کشور، حداقل چند مورد از اين آرايشگاه‌ها که مبلغان مصرف شيشه هستند، فعاليت مي‌کنند اما شواهد نشان مي‌دهد تعدد اين آرايشگاه‌ها در شهرهايي همچون تهران، کرمانشاه، شيراز، کرج و برخي شهرهاي شمالي کشور بيشتر است.

عضو کميسيون اجتماعي مجلس: وزارت بهداشت و درمان وظايف خود را در بازدارندگي از توزيع و گسترش داروهاي غيرمجاز لاغري رها کرده است

ايرج عبدي، عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر افزايش استعمال مواد مخدر صنعتي در کشور، گفت: متاسفانه مي‌توان ردپاي اين مواد را در برخي دارو‌هاي غيرمجاز لاغري و مکمل‌هاي ورزشي نيز ديد که سلامت جوانان را نشانه گرفته است.

نماينده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه وزارت بهداشت ودرمان وظايف خود را در بازدارندگي از توزيع و گسترش داروهاي غيرمجاز لاغري رها کرده است، افزود: شيشه يکي از مواد مخدر صنعتي با عوارض بسيار خطرناک است که متاسفانه مي‌توان رد پاي آن را در بسياري از مکمل‌هاي لاغري غيرمجاز و غيراستاندارد مشاهده کرد، در اين ميان مشاهده مي‌شود که برخي مراکز نظير آرايشگاه‌هاي زنانه و باشگاه‌هاي ورزشي نيز اقدام به تبليغ و توزيع استفاده از شيشه براي لاغري افراد مي‌کنند.

وي با بيان اينکه بايد راهکاري عالمانه براي جلوگيري از شيوع استفاده از مواد مخدر صنعتي نظير شيشه در افراد در معرض خطر اتخاذ شود، گفت: تعداد قابل توجهي از مراجعات به بخش‌ فوريت پزشکي بيمارستان‌ها در حوزه مسموميت‌هاي دارويي را افرادي تشکيل مي‌د‌هند که در اثر ناآگاهي از پيامد‌هاي سوء دارو‌هاي لاغري غير مجاز دچار عواقب مصرف مخدر‌هايي نظير شيشه شده‌اند.

اين نماينده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: از دارو‌هاي غيرمجاز لاغري حتي اگر شيشه را نيز کنار بگذاريم باز هم ترکيباتي وجود دارد که به دليل اثرات سوء بر فيزيولوژي بدن، سلامت و ادامه حيات افراد را با مخاطرات جدي روبرو مي‌کنند.

عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: سکته‌هاي قلبي و مغزي، گرفتگي عروق، بيماري‌هاي پوستي و کليوي، بيماري‌هاي روحي و اختلالات عصبي و هورموني و مواردي از اين دست از جمله عارضه‌هاي شناخته شده‌اي است که سلامت افراد در معرض مصرف مواد مخدر صنعتي نظير شيشه را تهديد مي‌کند.

يک متخصص تغذيه: تبليغاتي مانند کاهش چاقي در چند جلسه دروغي بيش نيست

دکتر عبدالرضا نوروزي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي نيز با تاکيد بر اينکه ستون اصلي درمان چاقي رژيم غذايي است، اظهار داشت: استفاده از داروها و فعاليت بدني ستون‌هاي فرعي درمان را تشکيل مي‌دهند.
وي گفت: هم اينک آشفتگي زيادي را در بازار داروهاي مربوط به چاقي و کاهش وزن در کشور شاهد هستيم بطوري که اين داروها در باشگاه‌هاي بدنسازي، آرايشگاه‌ها و عطاري‌ها توسط افراد غير متخصص تجويز مي‌شوند.
اين متخصص تغذيه تاکيد کرد: استفاده از داروهاي چاقي حتما بايد توسط پزشک تجويز شود زيرا مصرف خودسرانه آن عوارض جبران‌ناپذيري را بر بدن بر جاي خواهد گذاشت.
وي ادامه داد: داروهاي درمان چاقي که هم اکنون تبليغ و ترويج مي‌شوند، معجوني از داروهاي قوي است که گرچه ظاهرا باعث کاهش وزن مي‌شوند اما عوارض بسيار زيادي را براي فرد در پي دارد.
دکتر نوروزي گفت: اکنون داروهايي به نام «مجيک اسليم» در بازار مشاهده مي‌شود که اين داروها مخلوطي از داروهاي ادرارآور، قرص مت فورمين و هورمون‌هاي تيروئيدي است که اشتها را کم مي‌کند و سوخت و ساز بدن را بالا برده و آب بدن را دفع مي‌کند.
وي افزود: استفاده از اين داروها براي لاغري به مثابه فردي است که از پرواز خوشش مي‌آيد و براي اين کار به جاي اينکه هواپيما سوار شود خود را از طبقه سوم به پايين پرت کند.
او با اشاره به عوارض داروي چربي سوز «فت برنر» نيز که در يک سال گذشته رواج يافته، گفت: اين دارو هم اکنون در باشگاه‌هاي بدنسازي کاربرد زيادي دارد در حالي که عوارض عصبي بسيار زياد و حتي مرگ را در پي دارد.

وي در ادامه اظهارداشت: يکسري دارو نيز وجود دارد که به نام داروهاي گياهي در عطاري‌ها به فروش مي‌رسد. اينها در حقيقت داروهاي شيميايي هستند و در لفافه گياهي عرضه مي‌شوند.
دکتر نوروزي گفت: داروهاي چربي سوز و داروهايي که براي کاهش اشتها استفاده مي‌شوند نيز عوارض عصبي و کبدي بر جاي گذاشته بطوري که پارسال دو مورد در اين زمينه داشتيم که بر اثر نارسايي کبد در بيمارستان بستري شدند و متاسفانه يکي از آنها فوت کرد.

به گفته اين متخصص، برخي از داروها نيز تحريک کننده سوخت و ساز بدن مي باشند که جزو مواد مخدر طبقه‌بندي مي‌شوند، لذا عوارض زيادي مثل تپش قلب و سکته قلبي را در پي دارند.
وي با اشاره به اثرات استفاده از داروهايي که در شبکه‌هاي ماهواره‌ها تبليغ مي‌شوند، افزود: به جرات مي‌توان گفت تمام اين داروها 100 درصد مضر هستند و عوارض زيادي را بر بدن خواهند گذاشت لذا تبليغاتي مانند کاهش چاقي در چند جلسه دروغي بيش نيست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ایران ، اجتماعی ، امنیتی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 3 آبان 1393برچسب:, | 9:42 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.