از تي شرت تکراري "زاکربرگ" تا يقه سه سانت "جابز"

زاکربرگ خود در يک برنامه پرسش و پاسخ به اين سوال که آيا تي شرت ديگري ندارد و چرا يک تي شرت را در بسياري از مراسم ها به تن مي کند، چنين پاسخ مي دهد:" اين کارها وقت گير است و انرژي مي برد . اينکه چه لباسي بپوشم يا براي صبحانه چه تهيه کنم انرژي آدم را مي گيرد . ما مشغول مديريت يک شبکه بزرگ بين المللي (فيسبوک) هستيم و تلاش داريم هدف خود را که عضويت هر چه بيشتر مردم جهان در اين شبکه است ، محقق کنيم. من چندين تي شرت دارم اما با يک رنگ واحد. ...استيو جابز نيز هميشه يک لباس واحد مشکي به تن داشت و هميشه شلوار جين مي پوشيد. شايد اين رفتارم الگو پذيري از جابز باشد."(نقل به مضمون)

اين سخنان پاسخ يک کارآفرين مبدع است که ثروت امروزي خود را مديون ايده بکر و خلاقانه خود است.

زاکربرگ يک مدير جوان و خلاق است و سبک زندگي خاصي دارد. او بر خلاف ثروت چند ميلياردي اش که او را به عنوان يکي از جوان ترين ثروتمندان دنيا مطرح کرده است ، زندگي ساده اي دارد . شايد ازدواج زاکربرگ که همين چند وقت پيش بود ياد همه باشد . مدير عامل بزرگ ترين شبکه اجتماعي جهان و يکي از ثروتمندان جهان به رغم ازدواج هاي پر زرق و برق و پر خرج برخي از "سلبريتي ها" يا شاهزاده ها که شايد بسيار کمتر از زاکربرگ ثروت دارند، به سادگي برگزار شد و عروس و داماد مراسمي ساده برگزار کردند.

شايد زاکربرگ را بتوان در سبک زندگي و پوشش با "استيو جايز" مديرعامل سابق کمپاني "اپل" مقايسه کرد. جابز يکي از الگوهاي رفتاري و مديراني است که قطعا زاکربرگ از او براي زندگي و ايده مديريت خود الهام گرفته است.

جابز را همه با لباس تي شرت مشکي يقه سه سانت که از سال 1997 همواره بر تن داشت مي شناسند. به نظر مي رسد زاکربرگ نيز مي خواهد راه جابز را در ساده زيستي و عدم توجه به ظواهر و پوشش طي کند.

جابز خود در خاطراتش گفته بود الگوي نوع پوشش ساده خود و کارمندان شرکت اپل را از شرکت سوني در ژاپن گرفته است.

جابز در دهه 1980 سفري به ژاپن داشت و از کمپاني مشهور سوني بازديد کرده بود . در آنجا چيزي که توجه جابز را جلب کرده بود لباس يونيفرم گونه و يکسان کارمندان سوني بود.

جابز دليل اين نوع پوشش يکسان و ساده را از "آکيو موريتا" مدير سوني مي پرسد و مدير سوني در پاسخ مي گويد: " بعد از جنگ جهاني دوم، ژاپني ها لباس نمي پوشيدند (احتمالا به دليل فقر گسترده اقتصادي) و به همين خاطر شرکتها به کارگران خود چيزي مي دادند که به تن کنند. به اين ترتيب در طول سالها پوشيدن يونيفرم به يک سبک تبديل شد، روشي براي پيوند زدن کارمندان به هم. اين گونه يکي از دغدغه هاي کارمندان براي انتخاب نوع پوشش نيز رفع شد و کارمندان انرژي خود رابه جاي صرف در انتخاب نوع پوشش و ظواهر روي کار متمرکز مي کنند."

جابز از اين ايده خوشش مي آيد و تلاش مي کند اين ايده را در شرکت "اپل" اجرايي کند. او نزد " ايسي مياکه" طراح لباس شرکت سوني مي رود و از او مي خواهد لباسي براي او طراحي کند. نتيجه طراحي همان لباس مشکي يقه سه سانت معروف بود و يک شلوار جين و يک کفش کتاني که جابز تقريبا تا اواخر عمر خود در همه نوع مراسم همواره بر تن داشت.

جابز براي مدتي شرکت اپل را ترک مي کند و در نهايت در سال 1997 در بازگشت مجدد خود به اين شرکت با لباس ساده طراحي شده از سوي مياکه ظاهر مي شود. جابز تا آخر عمر خود که مدير عامل " اپل" بود (مهر ماه 1390) از همين نوع و فرم لباس ساده مي پوشيد.

شايد زاکربرگ مدير شرکت فيسبوک نيز مي خواهد راه جابز را ادامه دهد. فيسبوک روز به روز گسترش مي يابد و ارزش بيشتري پيدا مي کند و همزمان کارمندانش روز به روز بيشتر مي شود.

زاکربرگ امروز يک کار آفرين جهاني است که به اقصي نقاط عالم مي رود و با عالي ترين مقامات سياسي کشورها ديدار و گفت و گو مي کند، اما همواره سبک پوشش ساده اي دارد. هر چند هنوز زاکربرگ به يک قالب واحد در نوع پوشش نرسيده است اما غالبا با تي شرت هاي ساده به ويژه يک نوع تي شرتي که اخيرا پوشيدن مداوم آن مورد توجه رسانه ها قرار گرفته در انظار عمومي ظاهر مي شود.

مديراني که دنيا را تغيير مي دهند حتما و يقينا به درجه اي از اعتماد به نفس و عبور از خود مي رسند که به چيزي فراتر از امور جزئي همچون انتخاب نوع پوشش و زرق و برق و.. مي انديشند. آنها به آينده شرکت خود و آينده جهان مي انديشند و براي آن برنامه ريزي مي کنند. آلبرت اينيشتين نابغه فيزيک نيز که جهان را تغيير داد همواره يک نوع خاص و ساده از لباس برتن مي کرد.

مديرعامل فيسبوک در سفرهايي که دارد دائما اين دغدغه را در صفحه شخصي خود در فيسبوک به اشتراک مي گذارد که چه تعدادي از مردمان جهان هنوز به شبکه اينترنت به طور عام و به شبکه فيسبوک به طور خاص دسترسي ندارند و او و شرکت تحت مديريت او بايد با همکاري با دولت ها و ديگر نهادهاي بين المللي ، روز به روز دامنه شمول دسترسي به اينترنت و شبکه هاي اجتماعي - اينترنتي را گسترش دهند؛

حالا در اين ميان پرسيدن اين سوال که زاکربرگ چه مي پوشد يا نمي پوشد، بيشتر به درد کليک خوردن و مخاطبان عام رسانه ها مي خورد و قطعا مدير بزرگ ترين شبکه اجتماعي جهان شايد به همان اندازه اي هم که گفته به اين مساله توجه نداشته باشد. شايد زاکربرگ حتي چند روز به طور مداوم و پشت سر هم يک تي شرت را بر تن کند و شايد آن را نشويد، اما قطعا هر روز اطلاعات مربوط به گسترش دامنه شرکت و مشکلات کارمندان شرکت را جويا مي شود وقت خود را صرف اين قبيل کارها مي کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اجتماعی ، فناوری ، امنیتی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 23 آبان 1393برچسب:, | 13:39 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.