جبهه‌اي در بطن دولت اوباما تشکيل شد که براي اجراي طرح جديدي تلاش مي‌کرد: ترسيم مجدد براساس تجزيه عراق و سوريه به 5 دولت بود که 2 دولت آن بايد به ترکيبي از خاک هر 2 کشور مي‌انجاميد.در ماه ژوئيه 2013، نماينده بان‌کي‌مون در عراق، يک نو محافظه‌کار آلماني به نام «مارتين کوبلر»،به شکل شگفت‌آوري به شوراي امنيت در هم آميختن جبهه‌هاي نبرد عراق و سوريه را پيشنهاد کرد.نقشه اين طرح نوين در سپتامبر 2013 توسط روزنامه‌نگار رابين رايت، دوران حضورش درمؤسسه ايالات متحده براي صلح -(United States Institute of Peace) که اتاق فکري پنتاگون است - منتشر شد. در اين نقشه پيش‌بيني شده بود که خاک سوريه به سه چهارم تقليل يابد. اسرائيل از اين طرح دفاع کرد. اين موضوع را وزيردفاع اسرائيل، موشه يعلون نيز در مسافرتش به ايالات متحده تاييد کرد. واشنگتن بر آن است که جمهوري عرب سوريه را دست کم در مرز اسرائيل، در دمشق و روي ساحل مديترانه حفظ کند. بر عکس، فرانسه و ترکيه خواهان در هم آميختن کردستان عراق و شمال سوريه نيستند زيرا به شکل اجتناب‌ناپذيري روي بخشي از ترکيه نفوذ خواهد کرد. ترکيه و فرانسه نمي‌خواهند کشور بزرگ سني‌مذهب در بخشي از عراق که توسط داعش اشغال شده تشکيل شود و کنترل بيابان‌هاي سوريه به نفع ايالات متحده و عربستان سعودي از کنترل آنها خارج شود. به همين علت پاريس و آنکارا تمام امکانات و تلاش خود را به کار بستند تا کردهاي کوباني سوريه را از بين ببرند (حزب اتحاد دموکراتيک در اتحاد با حزب کار کردستان خواهان ايجاد کردستان در ترکيه هستند و در نتيجه با طرح ايالات متحده براي ايجاد کردستان دروغين مخالفت مي‌کنند)، تا ايالات متحده را به طرح اوليه «بهار عربي در سوريه» بازگردانند و اخوان‌المسلمين را در دمشق بر مسند قدرت بنشانند. با در نظر گرفتن مقاومت مردم سوريه و پيروزي‌هاي دائمي ارتش سوريه طي يک سال گذشته، واشنگتن ديگر به امکانپذير بودن برنامه‌اي که تدارک ديده بود اطمينان‌خاطر ندارد. به همين علت، رئيس‌جمهور اوباما تصور کرده است که مي‌تواند ايران را با خود همراه کند. «کوبيدن داعش» مي‌تواند به اين معنا باشد که مردم عراق و سوريه از حاکميت داعش آزاد شوند و به وضعيت دوران پيش از جنگ بازگردند، يا با واقع‌بيني، دولتي قانوني را مستقر کنند، يعني همان واقع‌گرايي که طرح رابين رايت گواه بر آن است. در واکنش به طرح ايجاد منطقه سني عراق و سوريه، دبير کل حزب‌الله، حسن نصرالله از عاشورا براي افشاي مسؤوليت عربستان سعودي در گسترش تکفريسيم استفاده کرد. با چنين واکنشي، براي نخستين بار، او وهابي‌گري را به عنوان نطفه طرحي که عليه اسلام عمل مي‌کند معرفي کرد، به اين معنا که نه‌تنها وهابي‌گري شاخه‌اي از اسلام نيست، بلکه انحرافي است که تمام مسلمانان را خطاکار جلوه مي‌دهد. با توجه به اين امر که قطعا ايران پيشنهاد محرمانه ايالت متحده را نمي‌پذيرد و در نتيجه واشنگتن ممکن است به ارتش سوريه حمله کند تا آن را به دمشق و لاذقيه مجبور به عقب‌نشيني کند، دمشق با پيشدستي از روسيه خريد آخرين نسل اس 300 را درخواست کرد که مي‌تواند نيروي هوايي ايالات متحده را از حمله به سوريه منصرف کند. مسکو نيز تاييد کرد که تحويل موشک‌ها پس از برخي مقدمات اداري عملي خواهد شد.
 وزير خارجه فرانسه، لوران فابيوس به سهم خود روز 3 نوامبر در تربيون آزاد 3 روزنامه فرانسوي، آمريکايي و سعودي براي «نجات حلب» از چنگ رژيم دمشق فراخوان منتشر کرد؛ اگرچه به صراحت نوشته است و بر آن است که همپيمانان خود را متقاعد کند که از حمله به داعش قطع نظر کرده و به جاي آن به او براي سرنگوني جمهوري عرب سوريه کمک کنند. ولي احتمال کمي وجود دارد که اين فراخوان کافي باشد، علاوه بر اين آنهايي که در اين زمينه آگاهي دارند از فقدان صداقت او احتمالاً شگفت‌زده شده‌اند. علاوه بر اين، فرانسه و عربستان سعودي سرانجام قراردادي براي تسليحات لبنان به امضا رساندند که تقريباً يک سال پيش رياض اعلام کرده بود. رسماً شاه عبدالله 3ميليارد دلار از فرانسه براي ارتش لبنان جنگ‌افزار خريداري خواهد کرد که اين کشور بتواند نيروهايش را براي دفاع از کشور مدرنيزه کند. ولي به شکل غيررسمي، اين کمک براي تشکر از نظاميان لبناني در نظر گرفته شده زيرا اعترافات تروريستي به نام ماجد ال‌ماجد را ضبط نکردند. از سوي ديگر، تنها هدف انتقال جنگ‌افزار ايجاد رقيب براي حزب الله است و احتمال کمي وجود دارد که به نتيجه برسد. حداکثر، سعودي‌ها بايد براي حذف جهادطلبان قلمون اقدام کنند که در طرح نقشه رابين رايت به هيچ دردي نمي‌خورند و بايد منتظر باشيم که بزودي فرانسوي‌ها و لبناني‌ها را با رؤياهايشان تنها بگذارند. در هر صورت اتحاديه‌اي که عميقاً سنگين از اختلاف‌نظر است، شانس خيلي کمي براي پيروزي دارد.

پي‌نوشت:
1- گروه بررسي درباره عراق (Irag Study Group) که بيکر هميلتون يا به شکل ساده کميسيون بيکر ناميده مي‌شود از يک هيات 10 نفره تشکيل شده که کنگره ايالات متحده انتخاب کرد، اين هيات عهده‌دار بررسي و اظهارنظر مستقل درباره وضعيت عراق و جنگ ايالات متحده در عراق است. مديريت اين هيات مشترکاً به جيمز بيکر، وزير خارجه قديمي (جمهوريخواه) و لي هميلتون (دموکرات) واگذار شده بود.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: امنیتی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 25 آبان 1393برچسب:, | 9:16 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.