سردار شهيد حسن طهراني مقدم

چند روز قبل و در آستانه سومين سال شهادت طهراني مقدم، سردار رمضان شريف مسئول روابط عمومي کل سپاه در يک نشست خبري از «به ثمرنشستن» آخرين پروژه شهيد طهراني مقدم سخن گفت اما جزئياتي از آن اعلام نکرد.
در همين راستا فتح الله اُمّي معاون معاونت علمي رييس جمهور و استاد رشته هوافضا که از دوستان و همکاران نزديک شهيد طهراني مقدم بود، به جزئيات بيشتري از اين موضوع پرداخت.
اُمّي که در برنامه تلويزيوني ثريا سخن مي‌گفت، با بيان اينکه ما بواسطه کارمان جلسات متعددي با شهيد طهراني مقدم داشتيم، به ورود اين شهيد بزرگوار در حوزه فضايي و ساخت موشک‌هاي حامل ماهواره (ماهواره‌بر) اشاره کرد و گفت: وقتي توانستيم با استفاده از موشک سوخت مايع ماهواره «اميد» را در مدار لئو -فاصله مدار لئو 240 تا 400 کيلومتر است- قرار دهيم، از همانجا شهيد طهراني مقدم هدف‌گذاري بعدي خود را اعلام کرد. او هيچگاه نمي گفت که ما موفق شديم و کار تمام است، مي‌گفت حالا بايد بريم به سمت مدار بالاتر تا بتوانيم ماهواره را در فاصله 1000 کيلومتري قرار دهيم.
وي اظهار داشت: شهيد مقدم مي‌گفت بايد راهي را انتخاب کنيم که ماهواره‌بر، ساده‌تر ولي با توان بيشتري باشد. براي همين بود که سوخت جامد را انتخاب کرد.
اين استاد رشته هوافضا ادامه داد: سوخت جامد در مقايسه با سوخت مايع ساده‌تر است اما خطرات و ريسک بسيار بالايي دارد به طوري که در دنيا تنها فرانسه از فضاپيماهاي با سوخت جامد استفاده مي‌کند که آن هم تکنولوژي پيچيده‌اي دارد که لو نمي‌دهد.
اُمّي افزود: با اين حال، شهيد مقدم گفت من اين خطر را قبول مي‌کنم و شروع به ساخت پروژه جديد کرد تا ماهواره بر با سوخت جامد بتواند ماهواره را در مدار 1000 کيلومتري قرار دهد.
وي خاطرنشان کرد: اين پروژه «موشک قائم» بود که يک موشک «4 مرحله‌اي» تماما با سوخت جامد است. در سه مرحله تستها موفق بود و در مرحله آخر اين اتفاق افتاد.
استاد رشته هوافضا با بيان اينکه بسياري از مشخصات اين پروژه محرمانه بوده و قابل بيان نيست، گفت: فقط براي اينکه اهل فن بدانند اين پروژه چه ارزش، سختي و تکنولوژي بالايي دارد، در مرحله اول ما از يک موتور استفاده مي‌کرديم که قطري در حدود 3.5 متر و طول 20 متر داشت و کارشناسان اين حوزه مي‌دانند کار بر روي اين موتور با سوخت جامد چقدر سخت است..
امي تصريح کرد: سردار مقدم براي اولين بار توانست «کنترل بردار رانش» (TVC (Thrust Vector control را در ايران تست کند.
به گزارش فارس، اين سيستم در حين ماموريت موشک خصوصا در فضاي خارج از جو براي هدايت و تغيير مسير موشک به کار گرفته مي‌شود که مدل‌هاي ساده‌تر آن در موشک‌هاي ديگر ايراني نظير شهاب (با سوخت مايع) استفاده شد و نمونه اول اين سامانه نيز در موتور مرحله دوم ماهواره بر سفير (با سوخت مايع) استفاده عملياتي شده بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ایران ، فناوری ، دفاعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 25 آبان 1393برچسب:, | 9:18 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.