بازخواني پيامهاي نوروزي اوباما از 88 تا 94


سال 1388

اولين پيام تبريک اوباما


اوباما براي نخستين بار و در نخستين سال حضور در کاخ سفيد آمريکا پيام تبريک نوروزي سال 88 را براي مردم و رهبران ايران فرستاد

اوباما در اين پيام گفت : ايالات متحده مايل است که جمهوري اسلامي ايران بر جايگاه راستين خود در جامعۀ بين الملل قرار بگيرد. شما داراي چنين حقي هستيد – اما اين حق با مسئوليت هاي واقعي همراه است و به اين جايگاه نه از راه ترور يا به مدد جنگ افزار، بلکه از طريق اقدامات مسالمت آميز که نشان دهندۀ بزرگي حقيقي ملت و تمدن ايران است مي توان دست يافت.


سال 1389

برخورد دوگانه ، تحريم و درخواست براي مذاکره


اوباما در دومين پيام نوروزي خود در مدت 15 ماهه رياست بر کاخ سفيد با تبريک عيد نوروز به ايرانيان، ادعا کرد که مقامات ايران دست گشاده او به سمت ايران را با مشت گره کرده پاسخ داده اند!

رئيس جمهوري آمريکا در پيامي ويدئويي از ايران خواست درباره برنامه هسته اي خود با غرب به مذاکره بنشيند. وي در حالي از تهران خواست موضوع هسته اي خود را از راه ديپلماتيک حل کند که وزير وقت امور خارجه آمريکا طي سفرهاي دوره اي خود به کشورهاي مختلف جهان درصدد جلب حمايت بين المللي براي تشديد تحريم ها عليه ايران به سبب پافشاري بر حقوق مشروع هسته اي خود بود.

اوباما در عين حال از پيگيري موضوع تحريمهاي بيشتر عليه ايران براي جلوگيري از دستيابي اين کشور به فناوري هسته اي خبر داد و گفت : ما در حال رايزني با جامعه جهاني براي وادار کردن دولت ايران به پذيرش مسئوليت بين المللي خود هستيم.


سال 1390

اظهاراتي خارج از عرف ديپلماتيک


اوباما در سومين پيام تبريک عيد باستاني ايران در حالي که تلاش کرد قيام‌هاي مردمي در خاورميانه را مشابه حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري دهم در ايران معرفي کند، گفت: آن‌چه ما در سراسر منطقه مي‌بينيم، پافشاري براي پاسخگو بودن دولت‌ها در برابر مردم است. ولي ما همچنين مي‌دانيم که اين جنبش‌ها منحصر به همين چند ماه گذشته نبوده‌اند. همان نيروهاي اميد که ميدان تحرير را درنورديدند، در ژوئن 2009 در ميدان آزادي ديده شدند. و درست به همان‌گونه که مردم منطقه بر حق انتخاب خود براي اين‌که چگونه حکومتي داشته باشند پاي فشردند، دولت‌هاي منطقه نيز در پاسخ خود داراي انتخاب هستند.

وي در اظهاراتي خارج از عرف ديپلماتيک، گفت: تا به حال پاسخ دولت ايران اين بوده است که براي حفظ قدرت خود، اهميتي به مراتب بيشتر از احترام به حقوق مردم ايران قائل است. طي مدتي نزديک به دو سال مردم ايران – از پير و جوان؛ زن و مرد؛ ثروتمند و فقير – در معرض تعقيب و آزار قرار داشته‌اند. صدها زنداني عقيدتي در زندان‌ها به سر مي‌برند. بي‌گناهان ناپديد شده‌اند. روزنامه‌نگاران را خاموش کرده‌اند. زنان در معرض شکنجه قرار گرفته‌اند، کودکان به مرگ محکوم شده‌اند!!


سال 1391

خواهان آزادي فيس بوک و توييتر در ايران


اوباما در اين چهارمين پيام تبريک نوروز، اين بار با يادآوري ابزارهاي ارتباطي در اختيار اهداف آمريکا از جمله فيس بوک، توئيتر به طور ضمني خواهان آزادي استفاده از آنها در ايران شد.

رئيس جمهور آمريکا در اظهار نظر عجيب گفت: «در هفته هاي اخير محدوديت هاي اينترنتي به حدي شديد شده که ايرانيان نمي توانند به آزادي با عزيزان خود در داخل ايران يا خارج از مرزهاي آن ارتباط برقرار کنند.»

اوباما گفت: « ايران جريان آزاد اطلاعات و انديشه ها به درون کشور را متوقف کرده و ديگر بخش هاي دنيا را از تعامل با مردم ايران محروم مي کند.»

وي در اظهار نظري که مداخله مستقيم در امور داخلي ايران است گفت: «امروز دولت من دستور العمل هاي جديدي را براي شرکت هاي آمريکايي جهت تسهيل نرم افزارها و خدماتي که استفاده مردم ايران از اينترنت را آسان تر مي کنند، صادر مي کند.»


سال 1392

«درخت دوستي بنشان که کام دل به بار آرد/ نهال دشمني برکن که رنج بي‌شمار آرد»

پيام تبريک نوروز سال 92 کاخ سفيد از زباني دوستانه و صميمي تر از سال‌هاي قبل بهره گرفته است. از آنجايي که نه از زبان تهديد و تحريم خبري بود و نه از تکرار اتهامات واشنگتن عليه ايران. اوباما در اين پيام که با کلمه فارسي" درود" آغاز شد، با تبريک عيد نوروز به مردم ايران گفت که از زماني که رييس جمهور شده است تلاش کرده است از عيد نوروز به عنوان فرصتي براي گفتگو با مردم و دولت ايران استفاده کند.

اوباما در اين پيام با تکرار ادعاهاي آمريکا در زمينه برنامه هسته اي ايران از دولت ايران خواسته است تا با شفاف سازي در زمينه برنامه هسته اي خود زمينه حل و فصل مساله هسته اي خود را فراهم کند.

اوباما که "والري جارت" مشاور شيرازي‌تبار ارشدش در امور ايران، پيش از اين از علاقه‌اش به شيراز سخن گفته بود، اين بار براي پيام خود، تفألي هم به حافظ شيرازي زد. شعري هم که در فال حافظ خطاب به اوباما براي سال نو آمده، حاوي همين مضمون است: «درخت دوستي بنشان که کام دل به بار آرد/ نهال دشمني برکن که رنج بي‌شمار آرد»


سال 1393

براي اولين بار در سال هاي بسيار فرصتي داريم که مسيري جديد را آغاز کنيم


اوباما در ششمين پيام خود که همزمان با اولين سال رياست جهوري حسن روحاني بود به گفتگوي تلفني خود با وي که تابوي رابطه بين دو کشور را شکست اشاره کرد و ابراز اميداوري کرد، سال جديد فصلي نوين در روابط ايران و آمريکا باشد. وي در اين پيام خود گفت. «اگر ايران به تعهدات بين المللي اش عمل کند، ما مي دانيم که مسير گفت وگو و اعتماد و همکاري بيشتر به کجا مي انجامد. اين به معناي فرصت هاي بيشتر براي ايرانيان براي تجارت و ايجاد روابط با ساير نقاط دنيا خواهد بود . اين به معناي رشد اقتصادي و شغل هاي بيشتر براي ايرانيان ، بخصوص براي جوانان ايراني خواهد بود که آرزو دارند در اين دنيا اثرگذار باشند. اين به معناي فرصت هاي بيشتر براي دانشجويان ايراني خواهد بود که بتوانند به کشورهاي خارجي سفر کنند و مشارکتي جديد بنا کنند که به شما کمک مي کند توان باورنکردني تان را بشناسيد .»

اوباما افزود«به طور خلاصه امسال، پيشرفت ديپلماتيک واقعي مي تواند به گشودن فرصت هاي جديد و سعادت براي مردم ايران براي سال هاي آتي کمک کند. اين پيامي است که مردم ايران سال گذشته در پاي صندوق هاي راي فرستادند. اميدوارم که کل حکومت ايران نيز اين پيام را بشنود. زيرا براي اولين بار در سال هاي بسيار فرصتي داريم که مسيري جديد را آغاز کنيم. اگر ايران اين فرصت را غنيمت شمارد، اين نوروز نه تنها مي تواند آغازي براي يک سال جديد، بلکه فصلي جديد در تاريخ ايران و نقش اين کشور در دنيا از جمله يک رابطه بهتر و ريشه دارتر در منافع و احترام متقابل با ايالات متحده و مردم آمريکا باشد. سپاسگذارم و عيد شما مبارک.»


سال 1394


ممکن است چنين فرصتي ديگر تکرار نشود. ما نبايد اين فرصت را از دست بدهيم


رييس‌جمهور آمريکادر آخرين پيام تبريک خود به مناسبت عيد نوروز گفت که سال جديد بهترين فرصت در طول دهه‌هاي گذشته براي پيگيري آغاز روابط مختلف ايران و آمريکا در آينده است.

باراک اوباما رييس‌جمهور آمريکا در پيام نوروزي خود به مردم و مقامات ايران تصريح کرد: من معتقدم که ملت‌هاي ما به يک فرصت تاريخي براي حل مساله هسته‌اي ايران به صورت صلح‌آميز رسيده‌اند، فرصتي که نبايد به هيچ وجه آن را از دست داد.

ايران و کشورهاي 1+5 هم‌اکنون به دنبال دستيابي به توافق جامع هسته‌اي هستند که در ازاي محدود کردن برنامه هسته‌اي ايران براي مدت حداقل 10 سال تحريم‌هاي اقتصادي را عليه ايران لغو کند.

ايران و شش قدرت جهاني سعي دارند تا پايان مارس به چارچوب يک تفاهمنامه سياسي دست يابند.

اوباما در بخش ديگري از پيام خود اظهار کرد: روزها و هفته‌هاي آتي بسيار سخت و دشوار خواهد بود. مذاکرات با پيشرفت‌هايي روبرو بوده اما بحث‌هايي نيز باقي مانده است.

همچنين کساني در دو کشور وجود دارند که مخالف دستيابي به يک توافق هسته‌اي و حل اين مساله از راه ديپلماتيک هستند.

رييس‌جمهور آمريکا گفت: پيام من به شما ملت ايران آن است که ما با هم مي‌توانيم براي آينده‌اي که به دنبال دستيابي به آن هستيم صحبت کنيم.

وي افزود: امسال بهترين فرصت در دهه‌هاي اخير براي آغاز روابط مختلف ميان ايران و آمريکا در آينده است.

اوباما همچنين در پيام خود با اشاره به تحريم‌هاي اقتصادي ايران در مسير تجارت و سرمايه‌گذاري جهاني خطاب به مسوولين ايراني گفت: ممکن است چنين فرصتي ديگر تکرار نشود. ما نبايد اين فرصت را از دست بدهيم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ایران ، اجتماعی ، سیاسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 18 فروردين 1394برچسب:, | 13:8 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.