نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 تير 1393برچسب:, توسط valeh |



 فکرم همه جا هست ولي پيش خدا نيست
سجاده ي زر دوز که محراب دعا نيست

گفتند سر سجده کجا رفته حواست؟
انديشه سيال من اي دوست کجا نيست

از شدت اخلاص من عالم شده حيران
تعريف نباشد! ابداً قصد ريا نيست!

از کميت کار که هر روز سه وعده
از کيفيتش نيز همين بس که قضا نيست

يک ذره فقط کند تر از سرعت نور است
هر رکعت من حائز عنوان جهاني­ست...

در اين جاي شعر رهبري گفتند بدهيد در گينس ثبت اش کنند.

اين سجده سهو است و يا رکعت آخر؟
چنديست که اين حافظه در خدمت ما نيست

اي دلبر من تا غم وام است و تورم
محراب به ياد خم ابروي شما نيست!

بي دغدغه يک سجده راحت نتوان کرد
تا فکر من از قسط عقب مانده جدا نيست

هر سکه که دادند دو تا سکه گرفتند
گفتند که اين بهره بانکي­ست ربا نيست

از بس که پي نيم وجب نان حلاليم
در سجده ما رونق اگر هست صفا نيست

گويند که گنجي ست به هر سجده، بياييد!
من رفتم و پيدا نشد اي دوست، نيا! نيست...

به به! چه نمازي­ست همين است که گويند
راه شعرا دور ز راه عرفا نيست...

سعيد طلايي
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 19 خرداد 1393برچسب:, توسط valeh |

 

نيايش فرصتي است براي پيوند با بي‌کرانه‌ها، زماني است براي يافتن خويشتنِ خويش، عرصه‌اي است براي عرضۀ مخلوق به خالق. هر شب قطعه‌اي از تلاش براي اين پيوند را پيشکش چشمان شما کاربران عزيز مي کنيم.

آقاي مهربانم! شنيده‌ام غروب جمعه‌ها به اين دليل غم انگيز است که نامه اعمال مردمان را به نزد شما مي آورند و شما با ديدن اين اعمال غمگين مي‌شويد.
مولاجان مي دانم که اين بار هم نامه اعمالم تعريفي نيست و خطا در آن بسيار. آقاي مهربانم باز هم بنده نوازي کن و دستم را رها نکن. و فرصتي ديگر براي ابراز بندگي از خدا برايم بگير.

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 19 خرداد 1393برچسب:, توسط valeh |

 

تحمل پرسش‌هاي مخالف تا‌ اندازه مباحث جدي اعتقادي و پاسخگويي منطقي و آرام به آنها، با قصد هدايت انسان‌ها سيره و روش هميشه ائمه اطهار بوده است که جامعه ما امروز بدان نيازمند است. با اميد به اين که کشور عزيزمان در همه زمينه‌ها به ارزش‌هاي متعالي و اصيل اسلامي باز گردد، گفت‌وگويي از حضرت امام متقيان علي (ع) را با يک دانشمند يهودي مي‌آوريم، انشاءالله که مورد پسند خوانندگان گرامي قرار گيرد.



ادامه مطلب...

 

حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني به پرسش شفقنا درباره اجبار مکلف به انجام تکاليف شرعي پاسخ گفته است.

متن پرسش شفقنا و پاسخ اين مرجع تقليد شيعيان بدين شرح است:
آيا اساسا در انجام تکاليف شرعي، مي توان مکلف را مجبور به انجام آن کرد؟ با توجه به آنکه تکاليف شرعي بعضا داراي جنبه اجتماعي جدي تري بوده و بعضي بيشتر واجد جنبه شخصي مي باشند، آيا در اين اجبار يا عدم اجبار، بين تکاليف شرعي که جنبه اجتماعي دارد (نظير حجاب) و تکاليف شرعي که بيشتر جنبه شخصي دارد (نظير نمازهاي واجب پنج گانه ) تفاوتي وجود دارد؟ اگر فرد تظاهر به عدم انجام تکليف نکند در اجبار يا عدم اجبار به تکليف تاثيري دارد؟

آيا در محيط هاي کاري و يا غير آن مي توان افراد را مجبور به خواندن نماز اول وقت کرد؟

بسم الله الرحمن الرحيم

1- آنچه در همه موارد لازم است امر به معروف ونهي از منکر مي باشد با اجتماع شرايط آن، و اگر در جامعه اسلامي کسي بخواهد علنا گناه نمايد حاکم شرع بايد جلوگيري نموده و در بعض موارد تعزير نمايد.

2- اجبار في حد نفسه وجه شرعي ندارد.
والله العالم

نوشته شده در تاريخ شنبه 3 خرداد 1393برچسب:, توسط valeh |


امام باقر(ع) مي‌فرمايد: خواب در ابتداي روز مايه ناداني و کودني و خواب قيلوله (خواب کوتاه قبل از اذان ظهر) نعمت و خواب پس از عصر مايه حماقت و ابلهي و خواب ميان مغرب و عشا مايه محروميت از روزي است.

نوشته شده در تاريخ شنبه 3 خرداد 1393برچسب:, توسط valeh |


قدس آنلاين/ ، يکي از ضعف هاي بزرگ شخصيتي و از رذايل اخلاقي حسد است که باعث مي شود آدمي نسبت به آسايش و آرامش و شادي ديگران حسد ورزيده و نتواند خوشبختي و موفقيت ديگران را تحمل کند و در ميدان دادن به اين احساس گاه تا جايي آزاد عمل مي کند که آسيب هاي جبران ناپذير به خود و ديگران مي رساند.
و از اين رو است که قرآن در سوره مبارکه فلق آيه پنج مي فرمايد وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ يعني و از شر هر حسود آنگاه که حسد ورزد (به خدا پناه مي برم)

بايد توجه داشت که تلاش براي بدست آوردن کمالات ارزش است ولي آرزو و تلاش براي نابود کردن کمالات ديگران حسادت است. حسادت نشانه کم ظرفيتي و تنگ نظري است. در حديث مي خوانيم حسادت ايمان را مي خورد آنگونه که آتش هيزم را. (الکافي، ج 2، ص 306)
قرآن در آيه 54 سوره نساء مي فرمايد: چرا به خاطر الطاف و تفضل خداوند بر افراد لايق حسادت مي ورزند مگر نمي دانند ما به آل ابراهيم کتاب و حکمت و ملک عظيم داديم.

حسادت در ميان تمام شرور برجسته ترين شر است زيرا حسود نقشه ها مي کشد و حيله ها مي کند و مرتکب انواع شرور مي شود تا به هدف برسد.
حضرت علي (ع) مي فرمايند: "الحسد داء عياء لايزال الا بهلک الحاسد او بموت الحسود" (نهج البلاغه، حکمت 493) حسادت مرض خطرناکي است که جز با مرگ محسود يا هلاکت حسود از بين نمي رود.

امام صادق (ع) مي فرمايند: "حسد و بدخواهي از تاريکي قلب و کوردلي است و از انکار نعمت هاي خدا به افراد سرچشمه مي گيرد، و اين دو (کور دلي و ايراد بر بخشش خدا) دو بال کفر هستند، به سبب حسد بود که فرزند آدم در يک حسرت جاويداني فرو رفت و به هلاکتي افتاد که هرگز از آن رهايي نمي يابد.(مستدرک الوسائل، ج 2، ص 327)

قرآن ريشه بسياري از گناهان را بغيا به معناي حسادت دانسته است و امام صادق (ع) مي فرمايند: ان الکفر اصله الحسد، ريشه کفر حسادت است. چنانکه در برابر پيامبران مي گفتند: ابشر يهدوننا، آيا انساني مثل ما پيامبر شود و ما را هدايت کند؟
حسود اهل تواضع و تشکر نيست و هرگز از کمالات ديگران گواهي نمي دهد و قهرا مرتکب گناه کتمان حق مي شود. اميرالمومنين (ع) مي فرمايند: در ظاهر اظهار علاقه مي کند و لي در باطن کينه و بغض دارد.

پيامبر عظيم الشان اسلام (ص) در اين باره مي‌فرمايند: "خداوند به موسي بن عمران فرمود: مبادا بر مردم حسد بري، درباره آنچه من به آنها داده‌ام از فضل خودم. چشمانت را به دنبال آن دراز مکن و دل خود را به دنبال آن روانه مساز، زيرا آنکه حسد برد نعمت مرا بد داشته و از آن قسمتي که ميان بنده‌ هايم کردم، جلو گرفته و هر که چنين باشد من از او نيستم او هم از من نيست."(کافي، ج 2)
ايشان همچنين مي فرمايند: براي نعمت هاي خداوند دشمناني است. عرض کردند: اي رسول خدا! آنها چه اشخاصي هستند؟ فرمودند: کساني که حسد مي برند بر مردماني که خداوند از فضل و رحمت خود نعمت هايي به آنها عطا فرموده است. (بحارالانوار ج 73، ص 256 )


رصد-محمود هرندي/ به سخره گرفتن علني قانون در چنين صفحاتي، باعث بي اعتبار شدن مهمترين ميثاق اجتماعي جامعه شده و همين امر دفاع از حريم خصوصي و حقوق اجتماعي همه شهروندان ازجمله هواداران آزادي يواشکي را مختل خواهد ساخت. از ياد نبايد برد که جامعه ايراني براي حاکميت قانون دست کم يکصد سال مبارزه کرده و حالا زيرسوال بردن آن از سوي تعدادي از شهروندان قابل دفاع نيست.

شايد براي جواناني که به دليل برخي محدوديت هاي اجتماعي، بخشي از شخصيت اجتماعي شان «يواشکي» رشد کرده، سخت باشد در دنياي مجازي، باورهاي متناقض خود را پنهان نگاه دارند.

اين مشکلي است که با توسعه ابزارهاي ارتباطي حالا بيش از هر زمان ديگري عيان شده و خود را در صفحات فيسبوکي که اين روزها خبرساز شده، به نمايش مي گذارد. هرچند در نگاه اول عکس هاي منتشر شده از برخي زنان و دختران ايراني بدون حجاب شرعي آن هم در محيط هاي علني نوعي حرکت شعاري براي زير سوال بردن هنجارهاي موجود در کشورمان محسوب مي شود، اما توجه به لايه هاي زيرين اين حرکت نشان مي دهد که شفافيت نظام ارتباطي موجود، اندک اندک واقعيت چند شخصيتي بودن نسل جوان را روشن کرده و در حال پرده برداشتن از باورهاي پارادوکسيکال است. باورهايي که از يکسو برخاسته از متن جامعه ايراني است و از سوي ديگر از فرهنگ غربي و رسانه هاي بيگانه متاثر شده است.

چنين است که با وجود تشديد حساسيت ها نسبت به بروز چنين رفتارهايي که به نظر مي رسد خود را در قالب بازداشت چند جوان تهراني که نماآهنگ Happy را بازسازي کرده بودند ظاهر کرد، به نظر نگارنده اين نوع رفتارها تنها نمايشي تلخ از شفافيت در جامعه ماست که بايد آن را جدي گرفت چراکه اکنون جامعه خود را در آئينه اي به نظاره نشسته که خوبي ها و بدي ها را توأمان مي بيند و مي تواند فارغ از رودربايستي هاي معمول تصميم بگيرد که هويت واقعي اش کدام است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |

 

صفاي خانه‌هاي قديمي براي نسلي که آن خانه‌ها را به ياد دارند هميشه خاطره‌ انگيز است؛ خانه‌هايي که بوي کاه‌گل آب خورده و گل‌هاي باغچه در عصرهاي بهار و تابستان روح آدمي را به پرواز در مي آورد و خستگي يک روز پرکار را از جان به در مي‌برد؛ معماري روح افزايي که انسان در آن هم احساس آرامش داشت و هم حس امنيت.


امّا امروز ديگر آن خانه‌ها به خاطره تبديل شده اند و به جاي هر کدام از آن‌ها برج‌هايي با اتاق‌هاي قوطي کبريتي سبز شده است که حکم سر پناهي را دارد که در واقع انسان را فقط از گرما و سرما و باد و باران، آن هم با هزينه ايي کمر شکن در امان مي‌دارد؛ خانه هايي که نه به روح، نه به روان و نه حتي به باور هاي سنتي و مذهبي انسان کاري دارد .

سوغات معماري بشر متمدن غربي؟! براي انسان سنت گراي شرقي چيزي جز خرد شدن روان او زير ستون هاي سر به فلک کشيده و بر باد رفتن آداب و سنت‌هاي چند صد ساله اش بر بلنداي سازه هاي نوين به همراه نداشته است.

خانه هاي قديمي مان يادش بخير، از در، که مي‌خواستي وارد شوي راه‌روي داشت به اسم دهليز ، که با يک زاويه در انتهاي آن جلوي ديد هر انساني را به حريم خانه هايمان مي‌گرفت بر عکس خانه هاي امروزي که گاه با باز کردن در، تا انتهاي اتاق خواب به راحتي در رصد رهگذران قرار مي‌گيرد.
از دهليز که مي‌گذشتي به حياتي مي‌رسيدي که فضايش بهشت کوچکي را متصور مي‌کرد، و انسان با لم دادن روي تخت کنار حوض با خود فکر مي‌کرد آيا آرامشي به اين پايه براي ملوک هست ؟ و از عمق وجود فرياد ميزد "اين المولوک" تا آرامش را در سايه سادگي احساس کنند .



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 3 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |


خداوند کسى است که زمين را براى شما جايگاه امن و آرامش قرار داد و آسمان را همچون سقفى؛ و شما را صورتگرى کرد، و صورتتان را نيکو آفريد؛ ...(غافر آيه 64)

روز جهاني زمين پاک هر ساله در 22 آوريل مصادف با 2 ارديبهشت در تمام دنيا برگزار مي‌شود و به همه مردم يادآوري مي‌کند که نبايد سياره خود "زمين" را فراموش کنند.
تاريخچه اين مناسبت به سال 1969 و زماني باز مي‌گردد که جان مک مونل فرزند يک مبلغ ديني مستقل و علاقمند به عرصه دين، علم و صلح، ايده برگزاري يک روز جهاني به نام روز زمين پاک را در همايش يونسکو درباره محيط زيست مطرح و در همان سال پرچم زمين پاک را طراحي کرد.
يوتانت دبير کل سازمان ملل (1962- 1971) از ايده مک کونل استقبال کرد و اين روز به يک روز جهاني در تقويم‌هاي سراسر دنيا تبديل شد.
در ايران نيز هم زمان با ديگر کشورهاي جهان هفته زمين پاک از روز دوم ارديبهشت به مدت يک هفته در سراسر کشور برپا مي‌شود و نخستين روز اين هفته (دوم ارديبهشت ماه) به نام روز زمين پاک نامگذاري شده‌است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 3 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط valeh |


شش سطحي، پديده‌اي است که حشرات به کمک آن مي‌توانند روي سطح آب بمانند و حتي روي آب راه بروند. براي اين کار، کافي است همانند يک آب‌دزدک پاهايي بلند داشته باشيد و با زاويه‌اي خاص روي آب گام برداريد.دست‌وپاي حشرات تقريبا استوانه‌اي شکل است و مقطعي دايروي دارد و به همين دليل وقتي حشرات روي آب قرار مي‌گيرند، نيروي وزن آن‌ها نه در امتداد يک خط، که در بخش قابل‌توجهي از استوانه پخش مي‌شود.به همين دليل، مولکول‌هاي سطح آب مي‌توانند ضمن حفظ پيوستگي خود، نيروي برآيندي به سوي بالا اعمال کنند که باعث شناور ماندن حشره روي سطح آب مي‌شود. البته نبايد فراموش کرد که اين پديده وقتي اتفاق مي‌افتد که نسبت نيروي وزن به سطح تماس از حد مشخصي کمتر باشد.

نوشته شده در تاريخ شنبه 30 فروردين 1393برچسب:, توسط valeh |


جان دهد عاقبت به خاطر دوست

خلق گويند" خوش به حال کسي
کاين غزل ها براي خاطر اوست"
جانم به قربانت....
نگران نباش،هروقت آمدي نمي گويم :"ولي حالا چرا"
آخر قصه ي مارا همان اول لو دادند
همان جايي که گفتند:
يکي بود يکي نبود
دقيقا در انتهاي هر روز لحظه اي است
که نه امروز است و نه فردا
من آنجا منتظرم ...
نوشته شده در تاريخ شنبه 30 فروردين 1393برچسب:, توسط valeh |


 تاکنون فقط يک ائتلاف سياسي در يونان با پروژه ساخت اين مسجد موافقت کرده و اين پروژه هنوز منتظر تأييد از سوي مقامات آتن است.
مسئله ديگري که منجر به تأخير در اين پروژه شده، نزديکي انتخابات محلي آتن است که ماه آينده برگزار خواهد شد.
آريس استيليوتوپولوس، وزير امور ديني و آموزش يونان که در انتظار انتخاب شدن به عنوان شهردار آتن است، خواستار برگزاري رفراندوم براي ساخت مسجد در آتن شده است.
اين در حالي است که استيليوتوپولوس پيش از آنکه وزير شود، صراحتاً با ساخت يک مسجد در منطقه «وتانيکوس» آتن موافقت کرده بود.
البته چندي پيش يورگوس کاميليس، شهردار فعلي آتن، استيليوتوپولوس را به رفتارهاي متناقض و برقراري روابط دوستانه با راستگرايان افراطي و نقض کردن گفته‌هاي خود متهم کرده است.
بنابر گزارش‌ها، استيليوتوپولوس اعلام کرده است که مردم بايد در مورد وجود مسجد تصميم بگيرند، اما به شيوه‌ راستگرايان اضافه کرده که آتن ديگر جايي براي پناهندگان (اشاره به مسلمانان) ندارد.

شهر آتن زماني تعداد زيادي مسجد داشت که از دوران امپراتوري عثماني‌ها به جاي مانده بودند، اما پس از استقلال يونان و به ويژه پس از معاوضه مسيحيان ترکيه و مسلمانان يونان، بسياري از اين مساجد تعطيل شدند و يا به منظورهاي ديگري مورد استفاده قرار گرفتند.
با وجود اين، مذاکرات از سوي ترک‌ها براي ساخت يک مسجد در آتن ادامه داشت که در سال 1851 و 1890 ميلادي از سوي مقامات آتني رد شد. تلاش‌هاي مصر نيز براي ساخت مسجد در سال 1934 متوقف شد.
در سال 2000 و همزمان با برگزاري بازي‌هاي المپيک در آتن، تلاش‌هاي جديدي براي ساخت يک مرکز اسلامي آغاز و مجدداً با مخالفت مسئولان متوقف شد. ساخت مسجد براي چندمين بار در سال 2006 به يک مسئله تبديل شد، اما «ماکيس وريديس»، وزير زيرساخت يونان در آن زمان مايل به پيگيري اين طرح نبود.
سرانجام در تابستان سال گذشته، مناقصه براي ساخت مسجد آتن برگزار شد که با مخالفت‌هاي شديد گروه‌هاي راست‌گرا در اين کشور مواجه شده که اعتراض‌هاي خشونت‌آميزي را عليه ساخت مسجد به راه مي‌اندازند.
مسلمانان آتن اکنون منتظر آن هستند که ببينند پس از روي کار آمدن شهردار جديد، پروژه ساخت مسجد آتن به کجا خواهد رسيد.
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, توسط valeh |

»

«اهميت فضاي مجازي به اندازه اهميت انقلاب اسلامي است»! عمق استراتژيک اين جمله راهبردي را فقط گوينده آن مي‌داند، کسي که مي‌گويد: «اگر مي‌توانستم خودم مسئوليت اين شورا را به عهده مي‌گرفتم»، ولي امر مسلمين و نائب برحق امام زمان (عج) است.

"روح الله مؤمن نسب" در يادداشتي که در روزنامه جوان منتشر شده، افزوده است: شايد بتوان مدعي شد، فرمان تأسيس قدرتمندترين نهاد فضاي مجازي در ميان کشورهاي جهان، از مظلوم‌ترين فرامين امام خامنه‌اي است؛ فرماني که مخاطبان آن از سال 1390 موظف شدند نهادي را بنا کنند که «سرمايه گذاري وسيع و هدفمند در جهت بهره گيري حداکثري از فرصت ها» و «برنامه ريزي و هماهنگي مستمر به منظور صيانت از آسيب هاي ناشي از اينترنت» با تمام قدرت دنبال کند.

ترکيب اعضاء اين شورا نشان مي‌دهد فضاي مجازي از نگاه امام، ساحت ديگري است از فضاي واقعي و همه بخش هاي کشور بايد از هر بعدي آن را در حد و قامت فضاي واقعي مورد توجه قرار دهند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, توسط valeh |


صبح را دوست دارم چون صداقت تو را در ذهنم زنده مي کند؛
چون گرمي نفسهايت را به يادم مي اندازد
صبح را دوست دارم چون مثل خيال تو هر روز به ديدنم مي آيد...

تو برايم تکرار بهترين شعر عشقي...
که هر صبح خواندن يک بيت از تو با قافيه دل من غزل ليلي و مجنون ديگري مي سازد..
صبحت بخير بهار من...

خداي خوب من؛
لحظه هايم را با تو آغاز مي کنم...

من زندگي را عشق را شعر را با نام تو آغار مي کنم
به سوي تو آغوشي از بندگي و تمنا باز مي کنم...
نوشته شده در تاريخ شنبه 16 فروردين 1393برچسب:, توسط valeh |

 

عقيق/ حضرت علي (ع) مي فرمايد:
کفر بر چهار ستون استوار است: کنجکاوى (بيجا که از وسوسه نادرست و از اندازه عقل و خرد بيرون باشد) مکابره و زد و خورد نمودن (که آن در حدّ افراط يعنى تجاوز از حقّ است) دست کشيدن از حقّ (که آن در حدّ تفريط يعنى کوتاهى از حقّ است) دشمنى و زير بار حقّ نرفتن،
پس کسي که کنجکاوى (بيجا) کند در راه راست قدم ننهاده، 
و کسي که بر اثر نادانى بسيار مکابره و زد و خورد نمايد کورى و نابينايى او از حقّ هميشگى است، 
و کسي که از حقّ دست بکشد شايستگى نزد او زشت و زشتى و ناپسندى نيکو گردد، و به مستى گمراهى‏ مست شود، 
و کسي که دشمنى نموده زير بار حقّ نرود راههايش دشوار و کارش سخت و طريق بيرون آمدنش (از ضلالت و گمراهى) تنگ باشد.
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 بهمن 1392برچسب:, توسط valeh |

حضرت آيت ا... بهجت:
در هر حال تعجیل در امر فرج و رفع نگرانی ها و نجات و اصلاح حال مؤمنین [این دعا] را بخوانیم: «اللهم اکشف هذه الغمة عن هذه الأمة بظهوره: خداوندا! به ظهور حضرت حجت این ناراحتی و نگرانی را از این امت برطرف فرما!»

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 1 بهمن 1392برچسب:, توسط valeh |

اینوویک (Inuvik) شهری در قلمرو شمال غربی کشور کانادا و ۲۰۰ کیلومتری دایره قطب شمال است. این شهر که در سال ۱۹۹۱ تنها پنج مسلمان داشت به مرور و مهاجرت در حال حاضر که ۳۵۰۰ نفر جمعیت دارد بیش از یکصد مسلمان را در خود جای داده است . به همین منظور و با توجه به محل قبلی برای عبادت و مراسم خاص مذهبی بنیاد زبیده طالب در تدارک یک مسجد بودند اما به دلیل گرانی مواد اولیه در آن ناحیه از جهان و کمبود کارگر و هزینه های بالا سفارش یک مسجد پیش ساخته را به شرکتی در شهر وینی پگ در استان منیتوبا می دهند. پس از تکمیل این پروژه سفر چهار هزار کیلومتری زمینی و آبی خود را آغاز کرد تا بالاخره در محلی که برای آن آماده شده بود نصب گردد. گویا هزینه این مسجد بیش از ۳۰۰هزار دلار بوده است . ناگفته نماند مسلمانان اینوویک قبل از احداث این مسجد در یک کانکس کوچک به انجام فرایض دینی می پرداخته اند.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 29 دی 1392برچسب:سوره درباره امام حسین, توسط valeh |

سوره مبارکه «فجر» به عنوان سوره ی امام حسین (علیه السلام) مشهور است[1]. امام صادق علیه السلام می فرمایند: سوره فجر را در هر نماز واجب و مستحب بخوانید که سوره ی حسین (علیه السلام) است. هر کس آن را بخواند با حسین بن علی (علیه السلام) در قیامت، در درجه ی اول او در بهشت خواهد بود[2].
در قسمت های نهائی این سوره، نفس آرام و مطمئنه مورد خطاب قرار گرفته است خداوند او را به سوی خود می خواند و داخل بندگان خاص خود می کند و سپس او را به بهشت جاودانگی دعوت می کند.[3]
مسلماً مصداق روشن نفس مطمئنه وجود مبارک امام حسین (علیه السلام) است و شاید به همین دلیل است که این سوره را سوره ی امام حسین (علیه السلام) نامیده اند.[4]

------------------------------------------------------
[1] تفسیر نسیم رحمت، جز 30 ـ 29، ص 389، تفسیر نمونه، ج 26، ص 439.
[2] همان، ص 390، مجمع البیان، ج 10، ص 730.
[3] الفجر،27-30يَأَيَّتهَُا النَّفْسُ الْمُطْمَئنَّةُ*ارْجِعِى إِلىَ‏ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً*فَادْخُلىِ فىِ عِبَادِى*وَ ادْخُلىِ جَنَّتىِ*
[4] تفسیر نمونه، ج 36، ص 439.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 29 دی 1392برچسب:, توسط valeh |

محبّت از امور جایگزین ناپذیر است. چند وقت پیش یك نامه‌ای را دریافت كردم که دختر خانمی نوشته بود، من غبطه می‌خورم به دختر خاله ام كه می‌بینم پدرش او را می‌بوسد. دوستش دارد، محبّتش می‌كند. امّا دریغ از یك بوسه‌ای كه بابای ما به ما داشته باشد.

رسیدگی به همسر و فرزندان:
یكی از توصیه‌هایی كه حضرت آیت الله بهجت (اعلی الله مقامه) داشتند این بود كه می‌فرمودند: به خانه كه می‌رسید كتاب‌ها را بگذارید پشت در ولی مواظب باشید که ندزدند! یعنی طوری نشود كه وقتی به خانه می‌روید، تازه بخواهید چیزی بنویسید و کتابی بخوانید و بند كتاب و كامپیوتر و ... بشوید؛ اشتباه است، دیگر الآن باید یك وقتی را بگذارید برای زن و فرزند و اهل خانه.

تنظیم برنامه:
عمرتان را به سه 8 ساعت تقسیم کنید: 8 ساعت كار و تلاش؛ كه كار و تلاش ماها درس‌خوندن و درس دادن است. در هر حال، 8 ساعت بیرون درست كارکردن است. 8 ساعت هم برای خواب و استراحت؛ و 8 ساعت هم برای لذت‌‌های حلال، تفكر و عبادت، كارهای شخصی و...
روزی حضرت ایشان برنامه بنده را تقریر كرده و فرمودند: "شما سحر از خانه می‌آیی بیرون و به نماز و حرم می‌روی، و برمی‌گردی خانه و صبحانه می خوری و بعد سر درس و كار تا ظهر؛ ظهر هم نماز ‌خوانده و برمی‌گردی منزل ناهار را می‌خوری؛ اگر وقت خواب باشد نیم‌ساعت هم می‌خوابی، بعد دو مرتبه می‌روی بیرون سركار و درس تا غروب،‌ غروب هم نماز را می‌خوانی." تازه بعدش ما می‌رفتیم كتابخانه و گاهی اوقات درس‌های فوق‌العاده می‌رفتیم،‌ حدود ساعت 10 به خانه برمی‌گشتیم.
آیت الله بهجت (ره) می‌فرمودند كه "برای چی وقتی می‌آیی خانه و زن و بچّه می‌آیند دور و برتان، تازه كتاب باز می‌كنید و می‌گویید می‌خواهم این‌ها را كه صبح تا حالا خواندم مطالعه كنم؟ چون فردا می‌خواهم آن درس را مباحثه كنم؟ باید طوری برنامه‌ریزی كنید كه وقت زن و بچّه ضایع نشود و به آن ها هم برسید. اهل خانواده هم حقوقی دارند. بالأخره زن و بچه و حتّی خود آدم نیازهایی دارد که اگر لذّت‌های حلال نباشد همان عبادتش هم با نشاط نیست، درس خواندنش هم نشاط چندانی ندارد."
معمولاً امثال ماها كمتر به این امر توجه می‌كنیم، زن و بچّه را رها می‌كنیم به حال خودشان، و خودمان را مدیون این‌ها می‌كنیم. نباید غافل شد از این كه اگر پول کمتر باشد،‌ زندگی می گذرد؛ ولی زن، دختر و پسر آدم، كمبود محبّت را از کجا جبران کنند؟ در خانه چه کسی را باید بزند و بگوید محبّت می‌خواهم؟ اگر مابه موقع و اندازه به زن و فرزندان محبّت ابراز نداریم، باید عوارض پس از آن را پذیرا باشیم. پول و امور مادی را می توان از خویشان، صندوق و یا کسی قرض گرفت، امّا محبّت را هیچ کس جز مرد و زن نسبت به فرزندان و مرد نسبت به همسر نمی تواند جبران کند. پس باید آدم مواظب باشد كه حق همسر و فرزندانش بخاطر این كه چیزی را کسب و یا جبران كند، ضایع نسازد. محبّت از امور جایگزین ناپذیر است. چند وقت پیش یك نامه‌ای را دریافت كردم که دختر خانمی نوشته بود، من غبطه می‌خورم به دختر خاله ام كه می‌بینم پدرش او را می‌بوسد. دوستش دارد، محبّتش می‌كند. امّا دریغ از یك بوسه‌ای كه بابای ما به ما داشته باشد. تنها حواس او به رفتار ما در منزل معطوف است. او همه ما را خسته کرده و پیوسته می گوید بکن! نکن!...
این چیزی بود كه ما از استاد گرامی حضرت آیت الله بهجت (رضوان الله تعالی علیه) یاد گرفتیم كه باید نسبت به خانه و خانواده بسیار اهمیّت داد و مواظبت كرد كه حق بچه‌ها بخاطر دیگران، یا كتاب و درس ضایع نشود.

------------------------------
گفتارهایی از مرتضی آقا تهرانی

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 29 دی 1392برچسب:, توسط valeh |

در كتاب «اسرار معراج» اين حديث بسيار مهم و جالب و حيرت‏آور را مى ‏خوانيم : در زمان رسول گرامى اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در شهر مدينه، شخصى بود بسيار ظاهر الصلاح، به طورى كه كسى در حق او در هيچ موردى، گمان سوء و ظن خلاف نداشت .
شايد بسيارى از مردم در برخورد با او از وى طلب دعا مى‏كردند، ولى او بدون توجه به ظاهر آراسته خويش، در بعضى از شب‏ها به خانه مردم مدينه، دستبرد مى‏زد ! !
شبى براى دزدى از ديوار خانه‏اى بالا رفت، اثاث زيادى در آن خانه بود و در ميان خانه به غير از يك زن جوان تنها كسى نبود، عجيب خوشحال شد كه امشب علاوه بر به چنگ آوردن مال فراوان، در رختخواب عيش و عشرت هم شركت خواهم كرد .
همان طور كه در دل تاريكى بر سر ديوار، منظره فريبنده اثاث خانه و چهره دلرباى زن را مى‏نگريست، به فكر فرو رفت : دزدى تا كى، ننگ تا چه مدت، براى چه بايد زحمات انبيا و اوليا را از ياد برد، عاقبت اين همه گناه و فساد چه خواهد شد، مگر براى من مرگ و برزخ و قيامت و محاكمات الهيه نيست، در پيشگاه حق و در دادگاه عدل، جواب اين همه ظلم و جنايت را چگونه بايد داد ؟ ! !
آرى، با ادامه اين اعمال به روزى خواهم رسيد كه براى من راه گريز و فرار از چنگال عدالت نخواهد بود، آن روز پس از اتمام حجت حق، مبتلا به غضب خداوندى مى‏شوم و از پس آن به زندان آتش خواهم افتاد و در آن صورت انتقام آلودگى‏هايم را پس خواهم داد ! !
پس از اندكى تأمل و فكر، از دزدى و تجاوز به آن زن، سخت پشيمان شد و با دست تهى به خانه بازگشت .
به وقت صبح خود را به لباس آراستگان و صلحا آراست و به مسجد به محضر مقدس رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله آمد و در حضور آن جناب نشست !
ناگهان ديد، زن صاحب خانه‏اى كه شب گذشته براى دزدى اثاث آن، در نظر گرفته بود به محضر رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله آمد، عرضه داشت : اى رسول خدا ! زن بى‏شوهرى هستم همراه با ثروتى زياد، پس از چند ازدواج ديگر قصد شوهر كردن نداشتم، اما ديشب به نظرم رسيد كه دزدى به خانه‏ام راه پيدا كرده، گر چه چيزى نبرده، ولى مرا وحشت زده كرده، از اين پس مى‏ترسم در تنهايى ادامه زندگى دهم، اگر صلاح مى‏دانيد براى من همسرى انتخاب كنيد
حضرت اشاره به آن مرد ـ يعنى به دزد شب گذشته ـ كردند و فرمودند : اگر ميل دارى، تو را به آن شخص تزويج كنم، زن به چهره مرد خيره شد، او را پسنديد و نسبت به او اظهار ميل و رغبت كرد .
پيامبر اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله عقد آن زن را براى آن مرد بست، سپس هر دو به منزل آمدند، دزد در كمال نشاط و شادى داستان خود را براى آن زن تعريف كرد و به او گفت : اگر شب گذشته ثروتت را مى‏بردم و دامن عفتت را آلوده مى‏كردم، علاوه بر اين كه يك شب بيشتر در كنار تو نبودم، آتش غضب هميشگى حق را، براى خود برمى‏افروختم، ولى در عاقبت كار فكر كردم و بر هجوم هواى نفس صبر و استقامت ورزيدم و در نتيجه براى هميشه به ثروت حلال و زوجه صالحه و عاقبت خوش و سعادت ابد رسيدم ! !

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.